
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile 
parlamentare anticipate din 29 iulie 2009 
 
Raport Nr.1  
22-28 iunie 2009 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

1. Date generale  
 
1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la 
comportamentul mass-media audiovizuale în campania electorală, inclusiv a 
accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de 
opinie. Monitorizarea îşi propune să analizeze tendinţele reportericeşti care pot 
afecta performanţa mass-media şi compromite abilitatea acestora de a oferi 
publicului informaţii veridice, echidistante şi pluraliste. 
 
1.2 Perioada de monitorizare: 22 iunie  – 29 iulie 2009  
 
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul 
că între numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o 
legătură directă: cu cît mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai 
puternic este impactul acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii. 
• Forma de proprietate (publice şi private). Justificare: Mass-media publice sunt 
administrate din bani publici şi au obligaţia de a oferi publicului informaţii 
complete, corecte, imparţiale, echilibrate şi obiective asupra tuturor evoluţiilor pe 
plan politic, social, economic din RM. Şi mass-media private le revin obligaţia etică 
de a prezenta o multitudine de puncte de vedere şi de a reflecta evenimentele 
importante de pe agenda publică. 
• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media care difuzează 
în limba română au fost incluse şi posturi cu programe în limba rusă, această limbă 
fiind utilizată nu doar de minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, 
găgăuzi, ucraineni.  
 
1.4 Lista posturilor/buletinelor analizate  
Moldova 1 (Mesager, 21:00) – post public de televiziune, acoperire naţională, 
difuzează în limbile rusă şi română;  
Prime TV (Evenimentul, 20:35) - post privat, acoperire naţională, difuzează în 
limba română; 
NIT (Curier, 21:30)– post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în  rusă şi 
română (Chişinău, Cahul, Edineţ, Comrat, Varniţa, Ungheni, Cetireni, Nisporeni, 
Soroca, Cimişlia, Căuşeni, Trifeşti, Străşeni, Mândreştii Noi, Leova, Criuleni);  
EU TV (Monitor, 21:00) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în 
româna (Străşeni, Ocniţa, Floreşti, Trifeşti, Cimişlia, Briceni, Cantemir, Drochia, 
Făleşti, Glodeni, Sângerei, Ştefan Vodă, Taraclia);  
Radio Moldova (Panorama zilei, 19:00) – post public, acoperire naţională, 
difuzează în română şi rusă. 
 
2. Cadrul metodologic  
Au fost monitorizate câte un buletin de ştiri zilnic, fiind analizate materialele cu 
caracter electoral direct şi indirect. Fiecare ştire a fost supusă unei evaluări de 



 3 

conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 
unui sau altui partid/unei sau altei formaţiuni politice. De asemenea, materialele 
au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă:  
 
Impartialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi 
obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul 
altora. Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, 
atât prin alegerea unghiului de abordare, cît si prin detaliile furnizate. Prezenţa 
elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim 
criteriu de prezentare a realităţii prin prisma jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi 
analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 
intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg1. 
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi 
echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e 
vorba de subiecte controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.2 De asemenea, 
mass-media trebuie să asigure accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse 
care ar ajuta auditoriul să-şi creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În 
cazurile în care anumitor puncte de vedere li se oferă mai multă atenţie decât 
altora, acestea devin proeminente şi implicit afectează percepţia publicului despre 
aceea ce se întâmplă în societate. 
 
Limbajul şi imaginile video utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar 
prezentarea veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. 
Exagerările şi limbajul licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul 
peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizaţii, precum şi 
imaginile manipulate astfel încât  anumite părţi să apară în lumină negativă ridică 
grave semne de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice şi 
profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială de cele mai 
multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când 
acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu 
au legătură cu textul, cu partea informaţională.  
 
 
3. Datele monitorizării 

 
            Moldova 1 

Implicarea în campania electorală: În perioada 22-28 iunie 2009, postul public de 
televiziune cu acoperire naţională Moldova 1 a reflectat pe larg subiectele cu 
caracter electoral, difuzând în total 53 de materiale ce-au vizat direct sau indirect 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

activităţile concurenţilor electorali. Din acestea, 28 au fost incluse în rubrica 
„Electorala 2009”, care a fost lansată la 23 iunie. 
 
Merită de menţionat că postul public de televiziune atrage o atenţie deosebită 
situaţiei din municipiul Chişinău şi problemelor cu care se confruntă populaţia 
acestei urbe, pe care le-a reflectat în mai multe ştiri care, direct sau indirect, 
atribuiau responsabilitatea pentru aceste probleme primarului Chirtoacă, unul din 
liderii Partidului Liberal. Focusarea excesivă doar pe problemele locuitorilor din 
capitală lasă în umbră problemele altor localităţi din  ţară.  
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Majoritatea ştirilor cu tangenţă electorală puse pe 
post de Moldova 1 nu au fost imparţiale, reflectând evenimentele mai mult prin 
prisma guvernării şi PCRM-ului. Prin selecţia ştirilor şi unghiul de abordare a 
evenimentelor, Moldova 1 a prezentat publicului informaţii care perpetuează 
imaginea pozitivă a administraţiei publice centrale, a PCRM şi PPCD, pe de o parte, 
şi imaginea mai mult negativă a opoziţiei, pe de altă parte. Astfel, acţiunile actualei 
guvernări şi PCRM au constituit subiectul a 21 de ştiri, dintre care majoritatea în 
context pozitiv (17) şi neutru (4). Partidele de opoziţie şi administraţia publică 
locală din Chişinău au fost vizate în 22 de ştiri, dintre care 16 în context negativ şi 6 
– neutru. Cel mai mediatizat, în context negativ, a fost Partidul Liberal, în special în 
ştirile ce lansau acuzaţii la adresa primarului de Chişinău, Dorin Chirtoacă.  
  
În unele ştiri au fost evidente anumite judecăţi de valoare ale reporterilor. Astfel, în 
ştirea de la conferinţa de presă a partidelor parlamentare de opoziţie care au 
anunţat despre crearea unui Consiliu comun (23 iunie, 21:15) reporterul afirmă că: 
“Participarea altor partide nu este privită cu ochi tocmai buni de liderul PLDM, pe când 
preşedintele AMN este mai binevoitor”. De asemenea, în ştirea despre procesele 
pierdute la CEDO din cauza că Primăria Chişinău nu ar acorda locuinţe de serviciu 
funcţionarilor de stat (23 iunie, 21:05), reporterul admite mai multe neclarităţi la 
citarea unor surse. Astfel nu este clar cui aparţine judecata de valoare: “(...) însă 
autorităţile locale par să se eschiveze de la soluţionarea acestei probleme sensibile. Nici la 
şedinţa de astăzi nu a fost prezent primarul capitalei, deşi, potrivit lui Iurie Roşca, a fost 
invitat”.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. În majoritatea ştirilor 
cu caracter electoral, reporterii de la Moldova 1 s-au limitat la prezentarea unei 
singure surse, fără a insera informaţie şi explicaţii de context care ar fi ajutat 
publicul să-şi creeze independent o impresie vizavi de evenimentele descrise. De 
regulă, jurnaliştii nu specifică dacă au făcut tentative de a contacta părţile vizate în 
materiale controversate. Din cele 13 materiale de acest gen, ce conţineau acuzaţii 
directe sau indirecte la adresa anumitor actori electorali, doar în 6 ştiri au fost citate 
toate părţile vizate, iar într-un caz s-a menţionat că oponentul a respins acuzaţiile.  
 



 5 

O altă problemă ţine de credibilitatea surselor. Astfel, în ştirea cu tangenţă 
electorală care se referă la problema asigurării cu apă a două cartiere din Chişinău 
(24 iunie, 21:04) sunt citate mai multe surse, chiar dacă unele dintre ele nu sunt 
tocmai indicate să facă faţă problemelor menţionate în material (un simplu angajat 
de la Apă Canal nu poate fi o sursă care să vorbească despre sistarea apei în 
sectoarele indicate). Merită menţionat aici şi caracterul provocator al reporterului 
care se simte din răspunsurile oferite de interlocutori. Apare impresia că la montaj 
unele răspunsuri au fost trucate.  
 
Ştirile care apar la rubrica Electorala 2009 au fost prezentate în mod diferit: neutru 
în toate cazurile în care era vorba de ştiri cu caracter de informare (exemplu ştirile 
de la CEC privind procedurile electorale) şi neechidistant – în cazurile în care e 
vorba de acţiunile/declaraţiile controversate ale concurenţilor electorali. Atunci 
când declaraţiile sunt făcute de reprezentanţi ai partidelor de opoziţie, acestea sunt 
neapărat echilibrate cu poziţia părţii vizate (minister, PCRM etc). Acest lucru nu 
întotdeauna e valabil şi pentru declaraţiile sau atacurile făcute de către PCRM sau 
autorităţile publice centrale la adresa opoziţiei.  
 
Drept exemple care susţin aceste afirmaţii servesc materialele de la conferinţa de 
presă a liderului PCRM, Vladimir Voronin (24 iunie, 21.16). În cele patru ştiri de la 
conferinţă nu apare nici un lider al opoziţiei atacate dur de şeful comuniştilor 
moldoveni. Pe de altă parte, ştirea de la conferinţa de presă comună a 
vicepreşedinţilor partidelor de orientare liberală nu informează despre rezultatele 
vizitei acestora la Strasbourg, ci îl citează pe unul dintre vorbitori care a spus că în 
ultimii patru ani opoziţia parlamentară a indus Adunarea Parlamentară a 
Consiliului Europei în eroare. De asemenea, se pune accentul pe faptul că cei trei 
deputaţi au ajuns la Strasbourg cu paşapoarte româneşti. În această ştire este 
inclusă şi părerea reprezentantului PCRM care precizează că cei trei deputaţi au 
mers la APCE nu ca o delegaţie oficială care ar fi reprezentat Parlamentul 
moldovean, ci ca deputaţi care au răspuns la invitaţia unor colegi din CoE 
(Mesager, 26 iunie).  
 
Se remarcă tendinţa ca în materialele ce vizează PCRM să fie inclusă informaţie 
exhaustivă, esenţială, în timp ce ştirile privind activitatea partidelor de opoziţie 
conţin informaţie trunchiată, deseori fiind deplasate accentele. Drept exemplu 
poate servi ştirea din buletinul din 23 iunie în care reprezentantul PCRM spune că   
alegerile din 5 aprilie au fost cele mai corecte şi credibile din istoria RM. În aceeaşi 
ştire sunt aduse acuzaţii partidelor parlamentare de opoziţie, cum ar fi începerea 
campaniei electorale înaintea demarării acesteia, fără ca acestora să li se ofere 
dreptul la replică. 
 
Pe de altă parte, în ştirile despre evenimentele opoziţiei mesajele nu sunt bine 
focusate şi ideea evenimentului este denaturată sau chiar deturnată prin reflectare 
confuză, cum ar fi , de exemplu, materialele de la conferinţele de presă ale PLDM, 



 6 

PL şi AMN. O altă ştire care ar putea servi drept exemplu în acest sens este cea 
despre lansarea Campaniei „Adevărul” de către organizaţia de tineret a PLDM. 
Deşi, la eveniment, organizatorii au menţionat că vor merge prin localităţi ca să le 
vorbească oamenilor despre ceea ce s-a întâmplat cu adevărat în zilele de 6 şi 7 
aprilie, mesajul din ştirea de la Moldova 1 e confuz şi se axează pe ziua ONU de 
sprijin pentru victimele torturii; unui telespectator neavizat îi vine greu să-şi dea 
seama la ce se referă ştirea. 
     
De remarcat că la Moldova 1 au fost înregistrate doar două cazuri în care se încălcă  
Regulamentul CEC care prevede că „Exceptând emisiunile cu genericul „Electorala 
2009", persoanele care deţin posturi de răspundere în administraţia publică şi sînt angajate 
în campania electorală nu vor apărea în imagini, nu vor acorda interviuri şi nu vor face 
declaraţii prin care să comunice informaţii din domeniul lor de activitate, pentru a nu folosi 
acest prilej în scopul agitaţiei electorale” (p.16). Este vorba de ştirea privind decizia de 
a naţionaliza Investprivatbank, în care premierul Zinaina Greceanii apare cu o 
adresare către populaţie (Mesager, 23 iunie). Din 24 iunie, când preşedintele 
Voronin a anunţat că demnitarii de stat nu vor mai fi mediatizaţi la posturile 
publice în afara rubricii Electorala 2009, Moldova 1 a inclus o singură ştire de acest 
fel, care s-a referit la o şedinţă prezidată de vicepremierul Roşca (Mesager, 25 iunie).  

 

 
 
Radio Moldova 
Implicare în campania electorală. În general, în această perioadă Radio Moldova a 
reflectat toate acţiunile cu caracter electoral ale partidelor înregistrate de CEC, cu 
excepţia zilei de sâmbătă când a fost ignorată întrunirea reprezentanţilor 
administraţiilor publice locale, membri ai AMN. În această zi, Radio Moldova nu a 
prezentat de loc ştiri electorale. În total, postul public a difuzat 37 de ştiri cu 
caracter electoral, dintre care 18 la rubrica Alegeri 2009. 
  
Imparţialitate şi obiectivitate. Rezultatele monitorizării relevă că, cu excepţia 
ştirilor privind procesul electoral având ca sursă CEC sau consiliile electorale de 
circumscripţie sau administraţiile publice locale, în ştirile de la Radio Moldova care 
vizează concurenţii electorali, principiul obiectivităţii, echidistanţei şi imparţialităţii 
nu este respectat cu stricteţe. În favoarea acestei teze vorbesc exemplele de mai jos. 
 
Reprezentanţilor PCRM li s-a oferit întotdeauna mai mult timp de emisie. Astfel, pe 
data de 23 iunie, când au avut loc conferinţe de presă ale PCRM, PLDM şi PD, 
PRCM a beneficiat de aproape două ori mai mult timp, decât PLDM. La fel, la 24, 
25 şi 26 iunie, ştirile de la conferinţele de presă ale reprezentantului PCRM au fost 
cele mai mari – 155 sec, 210 sec, 175 sec, faţă de ştiri cu durata între 55-100 sec 
dedicate conferinţelor celorlalţi concurenţi electorali.  



 7 

 
Ştirile de la conferinţele de presă au fost ierarhizate astfel încât cele de la  
conferinţele PCRM să fie prezentate, de regulă, la urmă. La 25 iunie, de exemplu, 
conferinţa de presă a PLDM a urmat-o pe cea a PCRM, şi liderul PLDM a făcut în 
declaraţiile sale referinţe la conferinţa comuniştilor. Cu toate acestea, ştirea de la 
conferinţa  PLDM a fost prezentată înaintea celei a PCRM, reporterul ignorând 
referinţele lui Filat.  
 
Evenimentele de presă ale opoziţiei au fost reflectate într-un mod tendenţios, fie 
punându-se accentul pe unele aspecte secundare sau negative, fie intervenindu-se 
cu comentarii ironice şi negative, fie prezentându-se în aşa mod încât 
radioascultătorii să nu înţeleagă despre ce e vorba. Astfel, ştirea de la conferinţa de 
presă a PD din 23 iunie este rezumată în felul următor: „PD salută înţelegerea dintre 
Republica Moldova şi Rusia cu privire la contractarea unui credit de 500 mln de dolari”. În 
realitate, esenţa celor spuse de Marian Lupu nu a fost lauda la adresa PCRM, ci, 
dimpotrivă, că nu sunt cunoscute condiţiile acordării acestui credit,  şi pentru ce va 
fi utilizat acesta. Reflectând conferinţa de presă a PL din 24 iunie,  reporterul a 
făcut unele remarce negative, menţionând că PL este “unul din cele trei partide care 
au provocat alegeri anticipate”, că liderul PL “s-a arătat nemulţumit că formaţiune sa nu 
este susţinută financiar de oamenii bogaţi”, deşi Mihai Ghimpu a menţionat doar că cei 
care fac donaţii pentru PL nu sunt oameni bogaţi. “Deşi a provocat prin acţiunile sale 
alegeri anticipate, PL a declarat că nu are bani pentru campania electorală”, se spune în 
ştirea din buletinul din 22 iunie 2009. Conferinţa de presă din 26 iunie a tinerilor 
PLDM care au lansat campania “Adevărul” pentru a informa populaţia asupra 
evenimentelor din 7 aprilie a fost prezentată în aşa mod încât radioascultătorul nu 
a aflat despre ce fel de adevăr este vorba.  În buletinul din 26 iunie, 
radioascultătorii au fost anunţaţi că “Opoziţia parlamentară dezinformează  instituţiile 
europene. Reprezentanţii  PL, PLDM şi AMN susţin că la această concluzie a ajuns 
Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei după întrevederea avută cu aceştia”.  În 
realitate era vorba despre reprezentanţii fostei opoziţii, din Parlamentul trecut. 
Relatând despre aceeaşi conferinţă de presă a reprezentanţilor PL, PLDM şi AMN, 
reporterul a spus că aceştia “au recunoscut că au folosit paşapoarte româneşti, deşi 
anterior declaraseră că renunţă la dubla cetăţenie”. În realitate, Corina Fusu, 
vicepreşedintele PL, a informat jurnaliştii că au fost nevoiţi să meargă la Strasbourg 
cu paşapoarte româneşti, fiindcă nu li s-au perfectat paşapoarte diplomatice. Este 
evidentă încercarea reporterului de a insinua că reprezentanţii opoziţiei ar fi minţit 
pe cineva. Asta cu atât mai mult cu cât renunţarea la cetăţenie este un proces de 
lungă durată.   
 
Se remarcă tendinţa de a prezenta guvernarea în context pozitiv, iar opoziţia în 
context negativ. Majoritatea ştirilor despre guvernare sunt laudative.  Critica 
reprezentanţilor opoziţiei la adresa partidului de guvernământ este cenzurată sau 
“sterilizată”. De exemplu în ştirea din 23 iunie privind conferinţa de presă a 
liderului PLDM se spune doar că PLDM solicită informaţii mai ample privind 



 8 

creditul acordat de Rusia. Nu s-a menţionat însă că  liderul PLDM l-a acuzat pe 
Vladimir Voronin că ar încălca legislaţia în vigoare, care prevede că împrumuturile 
externe se aprobă de Parlament, precum şi de faptul că foloseşte în scop electoral 
vizita sa la Moscova.  
 
Tendinţa de a favoriza PCRM se vede şi din faptul repetării unor ştiri favorabile. 
Astfel, ştirea din 26 iunie privind decizia Departamentului Marii Britanii pentru 
asistenţă internaţională de a se retrage din Moldova în 2011, care pune accentul pe 
faptul că programul bilaterial de asistenţă tehnică va fi închis ca urmare a 
„progresului obţinut de RM care a obţinut statutul de ţară cu venituri medii”,  este 
repetată în buletinul din 28 iunie. 
 
Atitudinea faţă de opoziţie este inversă. Chiar şi atunci când e vorba despre o 
acţiune pozitivă, unii reporteri de la Radio Moldova încearcă să “extragă” 
negativul. De exemplu, acţiunea conducerii  AMN (“câţiva membri AMN”) de 
depunere a florilor în legătură cu ziua declarării suveranităţii RM este redusă la 
faptul că “Urechean a învinuit Rusia, Ucraina şi Belarus de destrămarea URSS”. În 
acelaşi timp, relatând despre acţiunea similară a PPCD, reporterul renunţă la 
tonalitatea ironică şi se concentrează pe semnificaţia acestei zile pentru Iurie Roşca. 
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor.  Din cele 13 ştiri cu caracter electoral care au 
conţinut anumite acuzaţii la adresa altor concurenţi, doar în două este inserată şi 
părerea oponenţilor, dintre care una este evident dezechilibrată.  
 
De regulă, jurnaliştii de la Radio Moldova nu solicită părerea părţii vizate în ştirile 
ce conţin acuzaţii la adresa partidelor liberale. Astfel, la 23 iunie a fost prezentată o 
ştire în care reprezentanţii unor companii de transport au adus acuzaţii grave,  fără 
prezentarea vreunei probe, Primăriei Chişinău şi personal primarului Dorin 
Chirtoacă. Deşi Chirtoacă este acuzat de depăşire a atribuţiilor de serviciu şi că ar 
avea scopul să menţină “sistemul corupt”, acestuia nu i se oferă cuvântul. La 24 
iunie, Radio Moldova informează că reprezentanţii Primăriei Chişinău nu au 
participat la şedinţa comisiei guvernamentale privind executarea deciziilor CEDO 
în cazul RM. La şedinţa, care a fost condusă de Iurie Roşca, au fost lansate acuzaţii 
la adresa Primăriei că nu ar coopera în chestiunea executării hotărârilor de 
asigurare cu locuinţă a unor categorii de funcţionari. Opinia celor acuzaţi nu a fost 
citată. Acuzaţiile de destabilizare a ţării aduse partidelor de opoziţie de 
reprezentanţii PCRM Vladimir Voronin şi Igor Dodon au fost difuzate fără replica 
partidelor de orientare liberală (Mesager, 24 şi 26 iunie). 
 
 
 
 
 



 9 

 
 
Prime TV  
Implicarea în campania electorală. Cel de-al doilea post de televiziune cu 
acoperire naţională, care retransmite o mare parte din programele canalului Pervii 
Kanal din Federaţia Rusă, a avut în perioada de raport 13 ştiri electorale, dar nici 
una nu a fost inserată la rubrica Electorala 2009. O parte din materiale s-au referit la 
proceduri legate de procesul electoral, Prime TV informând telespectatorii despre 
aprobarea plafonului de cheltuieli pentru campania electorală, înregistrarea 
primilor concurenţi electorali, hotărârea privind modalitatea de votare pentru 
studenţi, dar şi despre procesul de verificare a listelor electorale de către cetăţenii 
incluşi în liste. O altă parte au reflectat vizita lui Vladimir Voronin la Moscova,  
promisiunile guvernului de a rezolva problema Investiprivatbank şi de a apăra 
interesele depunătorilor.    
 
De notat că la 30 iunie, CEC a informat că Prime TV şi-a anunţat decizia de a nu se 
implica în reflectarea campaniei electorale. 
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Şase din cele 13 ştiri cu caracter electoral difuzate 
de Prime TV au fost imparţiale; totuşi, în marea majoritate a cazurilor, ştirile nu s-
au bazat pe surse diverse, care ar fi prezentat opinii variate. Merită de menţionat 
faptul că în toate cele 13 ştiri relevante difuzate în prima săptămână de 
monitorizare faptele au fost separate de opinie.  
 
Deşi în perioada de referinţă mai mulţi concurenţi electorali au organizat 
evenimente de presă, acestea au fost ignorate de Prime TV. Postul nu a apelat la 
politicieni nici atunci când ar fi fost necesară poziţia acestora, de exemplu, vizavi 
de vizita preşedintelui Voronin la Moscova, chiar în prima zi a campaniei 
electorale. Jurnaliştii nu apelează la surse de alternativă nici în cazul celorlalte ştiri 
electorale, acestea purtând un caracter descriptiv.  
 
Din cele 13 ştiri, 6 i-au avut ca actori pe reprezentanţii APC şi PCRM. Conferinţa de 
presă a lui Vladimir Voronin a servit drept sursă de informaţie pentru ştirile care 
au fost difuzate în zilele următoare: ştirea privind acuzaţiile aduse de acesta la 
adresa opoziţiei, care ar fi condusă de „elemente criminale” (Evenimentul, 24 
iunie), ştirea privind acordarea de către Rusia a unui grant pentru reparaţia 
blocurilor Parlamentului şi Preşedinţiei (Evenimentul, 25 iunie), dar şi acuzaţii la 
adresa României privind implicarea în organizarea protestelor violente din 7 aprilie 
2009 (Evenimentul, 26 iunie). 
 
Corectitudine şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie. Marea majoritate a 
materialelor relevante nu au oferit publicului păreri diverse, acestea prezentând o 
singură poziţie, de regulă cea a administraţiei publice centrale şi PCRM. Postul a 



 10 

avut doar 2 materiale controversate, şi în ambele nu a fost prezentată părerea 
tuturor părţilor vizate. Ceilalţi concurenţi electorali au lipsit cu desăvârşire din 
buletinele de ştiri ale Prime TV (!).   
 

   
 
NIT 
Implicare în campania electorală. În perioada 22-28 iunie 2009, postul cu acoperire 
quasi-naţională NIT a difuzat în total 43 de ştiri cu caracter electoral, dintre care 10 
la rubrica Electorala 2009. Ştirile difuzate în această perioadă s-au referit, în 
principal, la vizita preşedintelui Voronin în Rusia şi Israel, conferinţele de presă 
organizate de PCRM, şedinţele de lucru prezidate de Iurie Roşca. Totodată, NIT a 
reflectat pe larg toate evenimentele conflictuale în care primarul Chirtoacă e acuzat 
de corupţie şi protecţionism, dar şi alte subiecte care acuză municipalitatea de 
gestionarea inadecvată a problemelor, inclusiv subiectul oamenilor atacaţi de 
maidanezi.   
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Majoritatea absolută a ştirilor puse pe post de NIT 
în perioada de referinţă (34 din 43) nu au fost imparţiale. Ca şi în campaniile 
precedente, NIT se remarcă prin tendinţa de a trece sub tăcere unele evenimente şi 
de a evidenţia altele, prin difuzarea repetată a subiectelor, precum şi de a selecta de 
pe agendă doar acele informaţii care pun guvernarea în lumină pozitivă, iar 
opoziţia – în lumină negativă. PCRM şi reprezentanţii administraţiei publice 
centrale apar în context pozitiv în 39 de ştiri, iar celelalte partide sunt menţionate în 
context negativ de 12 ori, şi neutru – de 2 ori. 
 

Vizita lui Vladimir Voronin la Moscova, de exemplu, a fost reflectată pe parcursul 
câtorva zile. Mesajele transmise telespectatorilor cu referire la acest subiect au fost 
că în timpul protestelor violente din 7 aprilie guvernarea, implicit PCRM, au 
acţionat corect, că Rusia susţine eforturile Moldovei de a menţine ordinea 
constituţionala şi că „prietenul bun la nevoie se cunoaşte” (buletinele de ştiri din 
22, 23, 24 iunie).  
 
Ştirea privind decorarea lui Vladimir Voronin de către Patriarhul Ierusalimului şi 
al întregii Palestine, “pentru ataşamentul şi devotamentul manifestat faţă de 
Mormântul Sfânt” poartă o evidentă încărcătură electorală, în special dacă ţinem 
cont de interviul acordat de preşedinte. Vladimir Voronin: „Astăzi am primit din 
mâinile Patriarhului Ierusalimului distincţia cea mai înaltă pe care dumnealor m-au 
decorat pe mine reieşind din acea contribuţie pe care noi o realizăm în ţara noastră referitor 
la modernizarea, reconstrucţia, renovarea mănăstirilor, bisericilor, construcţia noilor 
biserici adică condiţii pentru cetăţenii Republicii Moldova care sunt creştin-ortodocşi din 
botez”. De notat că liderul PCRM face trimitere la această distincţie în timpul 
întâlnirilor ulterioare cu alegătorii, menţionând că nici un partid nu a făcut atât de 



 11 

mult pentru biserică cât a făcut PCRM, lucru apreciat prin oferirea ordinului 
respectiv (Curier, 27 iunie).  
 
Modul în care NIT reflectă evenimentele în cadrul rubricii Electorala 2009 este 
tendenţios. Astfel, toate ştirile de conferinţele de presă sau întâlnirile 
reprezentanţilor PCRM cu alegătorii se axează pe subiecte care vin să 
îmbunătăţească imaginea PCRM şi să denigreze opoziţia (Curier, 23, 25, 26, 27 
iunie). Pe de altă parte, ştirile privind activităţile altor concurenţi electorali, chiar 
dacă apar la rubrica Electorala 2009, omit să informeze publicul despre scopul şi 
problemele de bază discutate, deplasând accentele astfel încât fie PCRM să nu fie 
menţionat în context negativ, fie să scoată în prim-plan atacurile la adresa altor 
concurenţi electorali, dar nu a PCRM. PCRM-ul este favorizat şi în rubrica Ştirea 
zilei, care apare ca text rulant, şi se repetă din aproximativ 3 în 3 minute (vezi de 
exemplu, buletinul din 22 iunie, rubrica Ştirea zilei, text rulant: Vladimir Voronin, 
preşedintele în exerciţiu: “Victoria comuniştilor în alegerile din 29 iulie nu va permite 
Moldovei să scufunde ţara în mlaştina crizei şi a contrarietăţii”). 
 
Un exemplu de ştire care defavorizează concurenţii electorali este prima ştire din 
buletinul din 25 iunie, în care pe parcursul a 5 minute reporterul citeşte extrase din 
interviul acordat de Vladimir Voronin pentru Radio Vocea Americii. Fragmentele 
se referă la spusele preşedintelui potrivit căruia partidele liberale doresc 
înfrângerea independenţei statului şi că partidele de opoziţie ar fi formaţiuni 
corupte, extremiste de dreapta.  
 
În unele cazuri, faptele nu sunt separate de opinie. Astfel, în buletinul din 23 iunie, 
reporterul încheie ştirea nr. 5 cu textul “În cadrul campaniei electorale din primăvara 
acestui an aproape întreaga administraţie a capitalei în frunte cu edilul-şef al 
municipalităţii şi câţiva consilieri timp de 2 luni in loc sa se preocupe de problemele 
oraşului au făcut agitaţie în favoarea unchiului primarului Mihai Ghimpu. Rezultatul însă 
nu a fost cel aşteptat”, iar  la 24 iunie, în ştirea privind achiziţionarea de către stat a 
Investprivatbank, reporterul afirmă că Guvernul a demonstrat că nu-şi lasă 
cetăţenii în voia sorţii. 
 
La NIT au fost înregistrate mai multe cazuri de nerespectare a p. 16 al 
Regulamentului CEC, fiind difuzate o serie de ştiri în care sunt intervievaţi 
demnitari de stat care sunt angajaţi şi în campania electorală, aceştia referindu-se la 
activitatea lor în cadrul guvernului (vezi, de exemplu, adresarea premierului către 
depunătorii de la Investprivatbank etc).  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. Rezultatele 
monitorizării relevă că NIT nu a ţinut cont de criteriile pluralismului de opinii şi,  
prin selectarea surselor, NIT nu a oferit telespectatorilor suficiente puncte de 
vedere pentru ca aceştia să-şi poată forma păreri proprii cu privire la actorii 



 12 

electorali. Majoritatea ştirilor cu caracter electoral au fost inspirate fie dintr-o 
singură sursă, fie din mai multe surse, dar care exprimau acelaşi punct de vedere.  
 
Astfel, de exemplu, în ştirile referitoare la rezultatele vizitei lui Voronin la 
Moscova, iniţial NIT s-a limitat la reportaje descriptive, fără a include şi părerea 
analiştilor politici, politicienilor faţă de vizita preşedintelui, care e şi liderul PCRM, 
la Moscova chiar în prima zi de campanie electorală. La 22 şi 23 iunie nu au fost 
citaţi nici experţi economişti sau financiari, şi nici opoziţia cu privire la negocierea 
creditului, deşi liderii PLDM şi PDM au susţinut conferinţe de presă la care s-au 
referit şi la subiectul dat. În zilele următoare, NIT a revenit la subiect, cu comentarii 
ale economiştilor care justificau necesitatea contractării acestui credit.  
 
17 din ştirile cu caracter electoral de la NIT au conţinut anumite acuzaţii la adresa 
diferiţilor concurenţi electorali. Doar în 3 cazuri acestora le-a fost oferit cuvânt 
pentru a-şi prezenta opinia. Acuzaţiile la adresa liderilor de opoziţie, făcute de 
preşedintele Voronin, de liderul PPCD, precum şi toate acuzaţiile de corupţie, 
gestionare inadecvată a primăriei Chişinău, au fost tirajate fără a prezenta şi 
părerea părţii acuzate.  
 
La 23 iunie, NIT a dedicat liderilor Partidului Liberal un bloc din 4 ştiri 
consecutive, care conţineau diverse acuzaţii la adresa PL şi a primarului Chirtoacă, 
inclusiv acuzaţii de corupţie. La 24 iunie, NIT a reluat subiectul corupţiei la 
Primăria Chişinău, însă aşa-numita investigaţie a reporterului NIT nu a făcut decât 
să multiplice acuzaţiile, fără a aduce probe ce ar fi demonstrat actul de corupţie 
(vezi Studiul de caz în Anexă). Materialele, deşi se referă la subiecte controversate, 
nu au inclus şi părerea persoanelor acuzate, defavorizând astfel PL şi lipsind  
publicul de păreri de alternativă. Aceasta vine în contradicţie cu prevederile 
Concepţiei privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 
anticipate din 29 iulie 2009 în instituţiile audiovizualului din Republica Moldova, 
potrivit căreia radiodifuzorii sunt obligaţi să reflecte echilibrat şi imparţial 
campania electorală, iar ştirile cu caracter electoral trebuie să asigure imparţialitatea, 
echilibrul şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea punctelor de vedere ale 
oponenţilor. 
 
Limbajul şi imaginile utilizate. În perioada 22-28 iunie au fost înregistrate câteva 
cazuri în care în ştiri au fost utilizate imagini ce nu au legătură directă cu subiectul 
abordat. Astfel, de exemplu, în ştirea din 26 iunie care reia extrase din interviul 
acordat de Vladimir Voronin postului de radio Vocea Americii, pe fundal apar 
imagini de la o conferinţă de presă comună a celor trei lideri ai partidelor liberale, 
iar câteva secvenţe mai târziu – imagini de la devastarea sediilor Preşedinţiei şi 
Parlamentului la 7 aprilie 2009. În buletinele din 25 şi 28 iunie este inclusă ştirea de 
la conferinţa de presă a reprezentantului PCRM Grigore Petrenco care îl acuză pe 
Dorin Chirtoacă ca ar susţine organizaţiile neofasciste din România. În ştire apar 
imagini ce înfăţişează devastarea Preşedinţiei şi Parlamentului la 7 aprilie; totodată, 



 13 

se face asociere dintre fascism şi Dorin Chirtoacă, prin imagini care prezintă 
svastica urmată de fotografia lui Chirtoacă.  
 

 
 
 EU TV 
Implicarea în campania electorală: Postul cu acoperire quasi-naţională Eu TV a 
difuzat în total 42 de materiale cu caracter electoral direct sau indirect, dintre care 4 
au fost prezentate la rubrica Electorala 2009. Postul s-a remarcat prin difuzarea mai 
multor ştiri de imagine pentru liderul PPCD Iurie Roşca, care deţine şi funcţia de 
viceprim-ministru. Roşca nu candidează pe listele PPCD în alegeri şi nu a degrevat 
din funcţie. 
 
Tematica abordată s-a axat pe procesul electoral, deciziile CEC, situaţia din jurul 
Investprivatbank, conferinţele de presă ale concurenţilor electorali. Totodată, EU 
TV a pus pe post extrase din 2 interviuri acordate de Vladimir Voronin pentru 2 
mass-media străine – ITAR TASS şi Vocea Americii - din ambele fiind extrase 
pasajele care condamna şi discreditează partidele de opoziţie:  „Opoziţia radicală s-a 
făcut de ruşine” (22 iunie) şi “Consiliul comun al Opoziţiei este îndreptat spre înfrângerea 
R. Moldova şi a independenţei acesteia” (26 iunie). 
 
Imparţialitate şi obiectivitate. O mare parte a ştirilor EU TV au fost imparţiale, 
fără a lăsa să se întrevadă atitudinea jurnalistului faţă de subiectul abordat. Totuşi, 
judecând după numărul de ştiri care favorizează anumiţi concurenţi electorali şi îi 
defavorizează pe alţii, se observă o anumită tendinţă de parţialitate din partea 
postului respectiv faţă acţiunile guvernului, PCRM şi PPCD. În total, activităţile 
PCRM şi administraţiei publice centrală, inclusiv ale lui Iurie Roşca, au fost 
reflectate în 21 de ştiri în context pozitiv, iar opoziţia, la fel, în 21 de ştiri, dintre 
care în 8 cazuri – negativ.  PPCD a fost reflectat în 4 ştiri.  
 

Drept exemplu de favorizare a PCRM poate servi ştirea din buletinul din buletinul 
din 22 iunie care se referă la interviul lui Vladimir Voronin pentru agenţia rusească 
ITAR-TASS în timpul vizitei sale la Mosova. Ştirea are un pronunţat caracter 
electoral, care se observă chiar din titlu: “Preşedintele în exerciţiu este sigur că opoziţia 
radicală va suferi un eşec zdrobitor la alegerile anticipate din 29 iulie”. Citatele din 
interviu, prezentate de EU TV, fac agitaţie electorală în favoarea PCRM: “Suntem 
obligaţi să facem tot posibilul pentru victoria partidului comunist”, şi pun în lumină 
proastă opoziţia: “Opoziţia s-a făcut de ruşine, trâmbiţând despre falsificarea alegerilor, 
fără a prezenta argumente în sprijinul afirmaţiilor”. 
 
Un alt exemplu de ştire care defavorizează opoziţia este cea pusă pe post în 
buletinul din 23 iunie, intitulată “Primăria favorizează corupţia în transportul urban”, 
titlul fiind unul afirmativ.  
 



 14 

EU TV are un număr foarte mare de ştiri de le şedinţele prezidate de Iurie Roşca, 
care nu candidează pe listele PPCD şi nu a degrevat din funcţie, dar se implică în 
campanie, prin participarea la lansarea campaniei „celor 7 magnifici” ai PPCD, de 
exemplu. Acesta a participat la prezentarea listei PPCD pentru alegerile anticipate 
fiind citat în ştire (Monitor, 24 iunie). În aceeaşi zi, Roşca este citat ca  „vicepremier, 
lider PPCD” într-o ştire în care acesta se referă la necesitatea ameliorării relaţiilor 
cu România, declaraţia fiind repetată a doua zi într-o ştire despre întâlnirea la 
Bucureşti a unui oficial român cu Kalman Mizsei, reprezentantul UE în R. 
Moldova, ştire care a fost ilustrată, şi în primul şi în cel de-al doilea caz, cu imagini 
de la lansarea campaniei PPCD.  
 
În perioada de referinţă, EU TV a avut 8 ştiri în care este intervievat Iurie Roşca, 
acesta constituind zilnic subiectul uneia sau mai multor ştiri referitoare la 
activitatea sa de vicepremier.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. Majoritatea ştirilor (30 
din 42) au prezentat informaţie unilaterală, fiind bazate pe o singură sau mai multe 
surse, dar care exprimau aceleaşi puncte de vedere. În materialele controversate, în 
cinci cazuri din nouă nu a fost prezentată şi părerea tuturor oponenţilor. 
  
Astfel, la 23 iunie, în ştirea despre lucrările unei comisii guvernamentale unde   
primăria mun. Chişinău şi Dorin Chirtoacă au fost acuzaţi direct de neexecutarea 
hotărârilor CEDO privind acordarea spaţiului locativ unor categorii de cetăţeni, 
sunt prezentate doar declaraţiile acuzatoare ale vicepremierului Iurie Roşca şi 
ministrului Justiţiei Vitalie Pârlog. Opinia Primăriei lipseşte. De asemenea, în ştirea 
de la conferinţa de presă a lui Vladimir Voronin din 24 iunie, prin care se face 
agitaţie directă în favoarea PCRM, iar opoziţia este denigrată, lipseşte replica 
reprezentanţilor opoziţiei. Un alt material se referă la un articol semnat de analistul 
V. Socor într-o publicaţie americană, în care acesta face comentarii dezavantajoase 
pentru opoziţie. La fel, reprezentanţii opoziţiei nu sunt solicitaţi să comenteze 
aceste acuzaţii (Monitor, 24 iunie).  
 
Limbajul şi imaginile utilizate. În buletinul din 24 iunie, este inclusă o ştire în baza 
unui articol apărut într-o publicaţie americană. Citatul care comentează 
dezavantajos acţiunile opoziţiei este prezentat pe fundalul video al protestelor 
violente şi devastărilor din 7 aprilie 2009. La 25 iunie, postul utilizează în ştirea 
despre întâlnirea la Bucureşti a unui oficial român cu Kalman Mizsei, 
reprezentantul UE în R. Moldova, imagini de fundal în care apar candidaţii PPCD 
în alegeri. 
 
 
 
 
 



 15 

CONCLUZII 
 
În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în perioada 22-28 iunie, 
posturile monitorizate au admis mai multe abateri de la principiile etice şi 
deontologice, eşuând să reflecte campania electorală corect şi echidistant. 
 

- Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova respectă selectiv principiile 
reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare. 
Majoritatea ştirilor cu tangenţă electorală nu sunt imparţiale, reflectând 
evenimentele mai mult din perspectiva guvernării şi a PCRM-ului. Acestea, 
de regulă, se limitează la prezentarea unei singure surse, fără a insera 
informaţie şi explicaţii de context care ar ajuta publicul să-şi creeze 
independent o impresie vizavi de evenimentele descrise. O parte din ştirile 
inserate la rubrica Electorala 2009 sunt tendenţioase, prezentând detaliat şi 
la subiect evenimentele PCRM şi filtrând şi denaturând informaţia de la 
evenimentele celorlalţi concurenţi electorali.  

 
- Postul cu acoperire naţională Prime TV nu oferă publicului suficientă 

informaţie cu caracter electoral. Materialele care au tangenţă cu alegerile se 
referă în principal la activitatea CEC. Prin decizia de a nu se implica în 
reflectarea concurenţilor electorali, acest post cu acoperire naţională 
privează publicul de informaţii, limitându-i accesul la informaţie pluralistă. 

 
- Ca şi în campaniile precedente, postul cu acoperirea quasi-naţională NIT se 

remarcă prin tendinţa de a trece sub tăcere unele evenimente şi de a 
evidenţia altele, prin difuzarea repetată a subiectelor, precum şi de a selecta 
de pe agendă doar acele informaţii ce pun guvernarea în lumină pozitivă, iar 
opoziţia – în lumină negativă. NIT nu ţine cont de criteriile pluralismului de 
opinii şi, prin selectarea surselor, nu oferă telespectatorilor suficiente puncte 
de vedere pentru ca aceştia să-şi poată forma păreri proprii cu privire la 
actorii electorali. Majoritatea absolută a ştirilor puse pe post de NIT în 
perioada de referinţă au fost parţiale.  

 
- Postul cu acoperire quasi-naţională EU TV reflectă relativ imparţial 

evenimentele legate direct sau indirect de campania electorală şi concurenţii 
electorali. Numărul mare de ştiri care favorizează anumiţi concurenţi 
electorali şi îi defavorizează pe alţii, vorbeşte însă despre o anumită tendinţă 
de parţialitate din partea postului respectiv faţă de acţiunile guvernului, 
PCRM şi PPCD. Din punctul de vedere ale pluralismului de opinie se 
menţine tendinţa de a prezenta informaţie mai mult unilaterală, bazată pe o 
singură sau mai multe surse, dar care exprimă aceleaşi puncte de vedere. 
Totuşi, acest post este mai echilibrat decât celelalte posturi monitorizate.  

 
 



 16 

RECOMANDĂRI: 
 

 Mass-media ar trebui să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente 
de autoreglementare şi să elimine carenţele astfel încât în activitatea lor 
ulterioară:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  
– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale 

populaţiei, asigurând echilibrul şi pluralismul politico-social, dar şi 
libertatea de exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin 
montaj şi comentarii, respectând principiul de informare din mai 
multe surse.  

 

 Consiliul de Observatori al Companiei Teleradio-Moldova ar trebui să 
monitorizeze produsele jurnalistice ale companiei şi să ia măsuri pentru a 
asigura că Moldova 1 şi Radio Moldova activează în interesul publicului.  

 

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului ar trebui să se autosesizeze şi să 
ceară  radiodifuzorilor să nu încalce dreptul locuitorilor RM la informare 
completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera exprimare a opiniilor şi 
dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul mijloacelor de 
radiodifuziune şi televiziune. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Acest studiu este publicat cu suportul financiar al National Endowment for Democracy. 
Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctele de vedere ale 
finanţatorului. 



 17 

 
ANEXĂ 
Studiu de caz (http://www.azi.md/ro/story/3995) 

Curier, NIT. 24 iunie 2009. Material realizat de Victoria Filip 

 

La 24 iunie, postul de televiziune cu acoperire quazi-naţională NIT a reluat subiectul 

privind acuzaţiile de corupţie lansate de un grup de reprezentanţi ai companiilor de transport 

de pasageri la adresa Primăriei Chişinău şi a primarului Chirtoacă, care participă în 

campanie pe listele Partidului Liberal. 

 

În materialul pe care prezentatorul emisiunii Curier în limba română de la 21.30 îl numeşte 

investigaţie, jurnalista de la NIT nu încearcă să dezvolte subiectul şi nici nu lansează vreo 

ipoteză pe care şi-ar fi propus să o investigheze, ci reia acuzaţiile lansate de transportatori la 

23 iunie, la o conferinţă de presă.   

 

Materialul, care durează în jur de 2 minute, nu întruneşte nici în cea mai mică măsură 

rigorile unei anchete reportericeşti, dar nici a unei ştiri sau a unui sondaj în stradă. 

Informaţia prezentata este unilaterală,  tendenţioasă şi dezechilibrată, autoarea eşuând la 

capitolul documentare, citarea unor surse credibile şi prezentarea de probe ce-ar fi susţinut 

acuzaţiile de corupţie. Autoarea nu citează şi părerea funcţionarilor de la primărie şi a lui 

Dorin Chirtoacă şi nici nu menţionează dacă a încercat să găsească persoanele respective 

pentru a răspunde acuzaţiilor care li se aduc.   

  

Lipsa de imparţialitate şi faptele neseparate de opinie transpar chiar din prima frază a lead-

ului (Curier, ediţia în limba rusă, 20.00), citit de prezentatorul din studio: “Apetitul nesăţios 

al funcţionarilor din capitală a devenit de nesuportat pentru transportatori” (trad. noastră). 

Aceasta afirmaţie nu este atribuită niciunei surse, de unde deducem că aceasta este părerea 

personală a autorilor.  

 

Deşi în fraza introductivă care precede inserturile se spune că „filmaţi în cadrul unei proprii 

investigaţii şoferii au recunoscut că taxele sunt percepute în funcţie de rută, acestea variind 

intre 5 mii şi 8 mii de euro” (Curier, ediţia în limba română, 21.30), afirmaţiile respective 

nu se conţin în răspunsurile surselor citate. Răspunsurile confuze pe care le dau prima şi a 

treia sursă denotă că întrebările au fost formulate astfel încât să se obţină răspunsuri 

ambigue.  

 

Text reporter:  „Întrebaţi cum se obţine fişa de rută, act prin care unui proprietar de 

microbuz i se permite să transporte persoane, unii şoferi au strecurat taxe de zeci de mii de 

euro percepute neoficial de funcţionari de la primărie”. Inserturile care urmează nu susţin 

această afirmaţie a reporterului. 

 

Insert 1.  

Şofer: “Depinde de maşină, din ce an e. Eu ştiu…” 

Reporter: „… o sumă mai potrivită” 

Şoferul: „Ajunge la 27 -  27 de mii”.  

Reporter: „De euro, da?”  

 



 18 

Aşa cum reporterul nu a inserat  în material întrebarea pe care a adresat-o şoferilor, din 

răspunsuri se poate deduce că unii intervievaţi răspund la întrebări ce ţin de costul iniţierii 

unei rute în general (costul unei maşini, care depinde de anul fabricării, dar şi alte cheltuieli 

aferente pe care le presupune administrarea unei rute), şi nu se referă la şpaga de zeci de mii 

de euro plătită funcţionarilor, aşa cum afirmă reporterul.   

 

Insert 2.  

Şofer: „Neoficial? Ei, asta se-începe de-amu. Ştiţi ce-i asta? Asta-i razvod (şmecherie, 

n.n.), ştiţi. Să vezi, să… Nu. Aicea va duceţi la primărie şi întrebaţi – dle primar, cat costă o 

rută?”  

Reporter: „Nu-i corect, eu de exemplu vreau ca lumea sa ştie…” 

 

Nu este clar de ce autoarea a ales sa includă în material a doua sursă, care nu prezintă o 

nouă perspectivă, nici nu confirmă sau infirmă acuzaţiile iniţiale. Mai mult, judecând după 

tonalitatea cu care răspunde, persoana este iritată  şi vede în întrebarea reporterului o 

încercare de a-l atrage în nişte jocuri neoneste (razvod-ul la care se referă).  

 

Text reporter: „Alţi şoferi au refuzat să spună numele celor care percep taxe pentru 

retribuirea rutelor de maxitaxi dar şi pentru fişa de rută a maşinilor, dar au lăsat să se 

înţeleagă că o asemenea practică există totuşi la primărie”.  

 

Insert 3. 

Şofer: „Cât îţi spune atâta trebuie să dai. Cum te înţelegi cu omul”.  

Reporter: „Eu ştiu că costă undeva costa la 27 de mii anul ăsta. E real aşa ceva?”  

Şofer: „Nu, nu-i adevărat. 27 de mii? Ce costa?” 

Reporter: „Ruta”. 

Şofer: „Cu tot cu automobil? Depinde de pe ce marşrut e. Nu toate marşruturile dau 

acelaşi venit, de-o pildă. Că la unul e mai buna ruta, de-o pildă 103, 160, da alte rute – nu. 

27 de mii nu mai dă nimeni pe autocamion cu tot cu rută”. 

Reporter: „Dar cât?  20 de mii ?” 

Şofer: „Aşa ceva, în jur. Depinde şi din ce an e maşina”.  

 

Această informaţie ambiguă lasă loc de interpretări. Intervievatul, confuz de modul în care a 

fost formulată întrebarea, încearcă să precizeze ce anume vrea să afle reporterul. Chiar dacă 

din dialog a fost omisă prima întrebare a reporterului, din discuţie este evident că jurnalista 

vrea să ştie „cât costă o rută”, şi nu cât costă, neoficial, aşa-numita fişă de rută la care face 

referire anterior. Faptul că şi prima, şi a treia persoană fac referire la anul de fabricare a 

maşinii indică clar că acestea se referă la iniţierea unei rute ca afacere, fapt confirmat şi de 

afirmaţia „27 de mii nu mai dă nimeni pe autocamion cu tot cu rută”.  

 

Cuvintele-cheie „şpagă”, „taxe neoficiale”, „mită” nu apar în răspunsurile surselor, chiar 

dacă autoarea materialului încearcă în textul însoţitor să acrediteze ideea că şoferii ar acuza 

primăria de corupţie şi că ar plăti taxe neoficiale  între 5 şi 8 mii de euro. 

 

Ridică grave semne de întrebare şi imaginile utilizate în material. La începutul discuţiei, 

imaginea celei de-a treia persoane intervievate apare în cadru, din care poate fi uşor 

recunoscuta, după care obiectivul camerei este fixat pe ramurile unui copac din preajmă. 



 19 

Recurgerea la acest procedeu ar putea avea câteva explicaţii – fie persoana nu a fost de 

acord să fie filmată, şi totuşi reporterul a inclus în cadrul imaginea sa, fie acest lucru s-a 

făcut pentru a manipula mai uşor textul audio.  

 

În concluzie, prin materialul respectiv, NIT încalcă flagrant standardele etice şi 

profesionale, dar şi Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în alegerile 

parlamentare anticipate din 29 iulie 2009 în mijloacele de informare în masă din Republica 

Moldova.   

 

 


