
 Raport asupra situaţiei 
presei în Republica 

Moldova în anul 2009 

                                                                                               Graphic © Fred Sebastian

 Acest raport inserează o relatare succintă a tuturor evenimentelor semnificative care au caracterizat situaţia presei  
din R. Moldova în anul 2009. De asemenea,  raportul cuprinde un capitol  dedicat situaţiei presei  din regiunea  
transnistreană.



Centrul pentru Jurnalism Independent

Conţinut1:

1Raportul este disponibil  în limbile română, engleză şi rusă. Este elaborat de Doina Costin, coordonator al Departamentului 
politici şi legislaţie mass-media, CJI, cu suportul financiar al Civil Rights Defenders, Suedia.
Opiniile  exprimate  în  acest  raport  aparţin  Centrului  pentru  Jurnalism  Independent  şi  nu  angajează  responsabilitatea 
finanţatorilor.

2

I.  Evoluţii şi tendinţe în presa moldovenească în anul 2009 

• Libertatea presei în Moldova conform rapoartelor internaţionale 
• Contextul politic 
• Mass-media în campaniile electorale 
• Piaţa media 

II.  Audiovizualul public 

• Consiliul Coordonator al Audiovizualului 
• IPNA Compania „Teleradio-Moldova” 
• IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia” 
• „Teleradio Bălţi” 

III.  Libertatea de exprimare şi defăimarea în anul 2009 

• Cauze de defăimare împotriva presei 
• Presa în aprilie 2009. Cazuri de încălcare a drepturilor jurnaliştilor 
• Presa la CEDO 

IV.  Libertatea presei în Transnistria 

V.  Concluzii şi prognoze pentru anul 2010 



Centrul pentru Jurnalism Independent

„Statul, în calitate de garant al pluralismului, trebuie să asigure  
accesul publicului,  prin intermediul televiziunii şi  radioului,  la  
informaţie  imparţială  şi  corectă,  precum  şi  la  o  diversitate  de  
opinii şi comentarii, [...], dar şi să garanteze că jurnaliştii [...] nu  
sunt împiedicaţi să difuzeze aceste informaţii şi comentarii.” 
(Hotărârea  CEDO,  Cazul  Manole  vs.  Moldova,  17  septembrie  
2009, § 107)

Libertatea presei în Moldova conform rapoartelor internaţionale

Conform Raportului privind libertatea presei în lume, publicat de Freedom House în mai 
2009, Republica Moldova ocupă locul 148 din 195 de ţări, considerându-se că nu are o presă 
liberă. Iar în rândul ţărilor din Europa Centrală şi de Est, precum şi al ţărilor din fosta Uniune 
Sovietică, Moldova ocupă locul 19 din 28, fiind devansată de Georgia şi Ucraina – ţări în care 
presa se bucură de o libertate parţială. În rândul ţărilor din Europa Centrală şi de Est care nu au 
o presă liberă, Moldova ocupă primul loc cu punctajul cel mai mic, ceea ce înseamnă că, deşi 
presa nu este liberă, totuşi, în comparaţie cu Armenia, Kârgâzstan, Azerbaidjan, Rusia, Belarus 
şi alte foste republici sovietice, situaţia presei în Moldova este mai bună. La capitolul „situaţia 
presei” Moldova a devansat Rusia cu şase poziţii, în lista ţărilor din Europa Centrală şi de Est, şi 
cu 26 poziţii în tabelul privind situaţia presei pe plan global. Tot cu şase poziţii Moldova este 
devansată de România, în care presa este parţial liberă, în tabelul ţărilor din Europa Centrală şi 
de Est şi cu 56 poziţii în tabelul care cuprinde toate ţările lumii.  

Un alt  raport  care reflectă situaţia presei  la  scară internaţională este  „Indexul libertăţii 
presei în lume - 2009”, publicat de „Reporters sans frontières” (RsF) în luna octombrie 2009. 
Acest raport clasează Moldova pe locul 114, din 174 de ţări, la capitolul libertatea presei. Ca şi în 
raportul  citat anterior,  Moldova devansează ţări  precum Rusia,  unde în 2009 au fost ucişi  4 
jurnalişti,  Belarus, Tadjikistan, Kârgâzstan şi alte republici ex-sovietice în ce priveşte situaţia 
presei.  Raportorii  de  la  RsF  au  constatat  că,  în  pofida  adoptării  în  2006  a  noului  Cod  al 
audiovizualului,  discuţiile  aprinse  legate  de  politica  editorială  a  Companiei  „Teleradio-
Moldova” nu au încetat.  Conform raportului,  în 2009 „Moldova 1” a continuat să ofere mai 
mult timp de emisie în cadrul ştirilor primelor 3 persoane oficiale din stat în raport  cu alte 
persoane politice. De asemenea, raportorii au remarcat că tensiunile politice ulterioare alegerilor 
parlamentare din 5 aprilie au avut impact şi asupra presei, care a fost tratată ca un duşman de 
către forţele de ordine. 

Atât raportul Freedom House, cât şi raportul publicat de RsF atestă un declin al libertăţii 
presei în Moldova în 2009, deci, un declin al democraţiei. În raportul RsF, Moldova a coborât cu 
16 poziţii faţă de anul 2008, în ultimii ani ţara înregistrând un regres constant. Faptul că în anul 
2009 Moldova a cedat 16 poziţii la capitolul libertatea presei în comparaţie cu anul 2008, iar din 
2007 până în 2008 – 17 poziţii, ne permite să conchidem că înrăutăţirea situaţiei presei nu se 
datorează  în  principal  evenimentelor  post-electorale  din  aprilie  2009,  când  au  fost  comise 
încălcări  grave  ale  drepturilor  jurnaliştilor,  ci  reprezintă  o dinamică a ultimilor  ani,  în  care 
democraţia a regresat continuu. Potrivit raportului Freedom House, în 2009 Moldova a cedat 
doar 4 poziţii faţă de anul 2008 în clasamentul libertăţii presei în lume. 

3

I. Evoluţii şi tendinţe în presa moldovenească în anul 2009



Centrul pentru Jurnalism Independent

Contextul politic 

Anul  2009 poate  fi  caracterizat  drept un an de cotitură  în viaţa  politică din Republica 
Moldova. Pe lângă o serie de evenimente politice importante, în acest an au avut loc multiple 
transformări social-economice. 

Cele  două scrutine  parlamentare  şi  patru  scrutine prezidenţiale  au suscitat  interesul  şi 
implicarea activă a cetăţenilor în viaţa politică,  animând sentimentul că „treburile interne şi 
externe ale ţării îi priveşte în mod direct şi serios”.

La  5  aprilie  2009  au  avut  loc  alegerile  pentru  Parlamentul  Republicii  Moldova  de 
legislatura a XVII-a. Observatorii naţionali au apreciat acest scrutin drept cel mai controversat 
din  perspectiva  modului  de  organizare  şi  desfăşurare2.  La  fel  de  controversate  au  fost  şi 
rapoartele  observatorilor  naţionali  şi  internaţionali,  care  au  analizat  scrutinul  sub  aspectul 
respectării standardelor europene privind alegerile democratice. În timp ce societatea civilă din 
Moldova a constatat că alegerile parlamentare din 5 aprilie nu au fost corecte şi nu au fost libere 
în totalitate, luând în considerare faptul că alegătorii din Transnistria nu şi-au putut exercita 
dreptul de vot3, observatorii internaţionali au conchis că scrutinul s-a desfăşurat într-un mediu 
pluralist, oferind alegătorilor alternative politice distincte şi întrunind multe din angajamentele 
asumate  în  cadrul  OSCE  şi  al  Consiliului  Europei4.  Cu  toate  acestea,  baroneasa  Emma 
Nicholson,  parlamentar european şi  observator  acreditat  la  alegerile  din Moldova,  a  criticat 
raportul OSCE cu privire la desfăşurarea scrutinului, declarând că ea şi alţi observatori au avut 
impresia că sistemul a putut fi manipulat, însă nu pot dovedi acest lucru5.

În cadrul  alegerilor din 5 aprilie patru concurenţi electorali  au depăşit pragul electoral: 
Partidul Comuniştilor (PCRM) (49.48% voturi), Partidul Liberal (PL) (13.13%), Partidul Liberal 
Democrat (PLDM) (12.43%) şi Alianţa “Moldova Noastră” (AMN) (9.77%). Voturile însumate de 
ceilalţi  13  concurenţi  electorali  (15.19%)  au  fost  distribuite  partidelor  învingătoare  în  mod 
proporţional. Au participat la vot 57.55% din numărul de persoane incluse în listele electorale.6

Rezultatele  alegerilor  din  5  aprilie  au  fost  contestate  de  partidele  politice  şi  societate, 
invocându-se falsuri în listele electorale şi fraudarea masivă a voturilor. Imediat după alegeri, în 
perioada 6-10 aprilie, au avut loc proteste, numite de presa internaţională „revoluţia twitter”. 
Mii  de  tineri  au ieşit  în  Piaţa  Marii  Adunări  Naţionale  (PMAN) din Chişinău cu lumânări 
aprinse pentru a deplânge declinul democraţiei în Republica Moldova, declarând 6 aprilie „zi 
de  doliu  naţional”.  Mobilizarea  tinerilor  a  început  pe  internet,  prin  plasarea mesajelor  care 
anunţau  proteste  paşnice  pe  6  aprilie  pe  toate  site-urile  de  socializare  on-line  utilizate  în 
Moldova  –  facebook.com,  odnoklassniki.ru,  dar  şi  prin  e-mail,  sms  etc.  Liderii  partidelor 
politice  de  opoziţie,  care  au  contestat  rezultatele  alegerilor  din  5  aprilie,  s-au  alăturat 
protestatarilor.  Pe  7  aprilie  protestele  tinerilor  au  continuat  în  mod  paşnic,  degenerând  în 
momentul confruntării cu forţele de ordine în violenţe şi devastarea clădirilor Parlamentului şi 
Preşedinţiei. 

În cursul nopţii forţele de ordine au dispersat mulţimea adunată în PMAN şi au arestat 
sute de participanţi. În zilele următoare poliţia a operat arestări, iar demonstranţii au fost bătuţi, 
îmbarcaţi în maşini şi duşi la comisariatele de poliţie din Chişinău şi din ţară. Până la 10 aprilie 
sute de oameni au fost arestaţi şi supuşi unui tratament inuman, „care s-a manifestat într-un 

2 Raport privind monitorizarea alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009, www.ladom.org.md
3 Coaliţia civică pentru alegeri libere şi corecte – Coaliţia 2009, http://www.alegeliber.md/index.php/ro/declaratii-comunicate/64-
alegeriincorecte
4 Misiunea internaţională de observare a alegerilor (MIOA), Raport privind constatările si concluziile preliminare, 6 aprilie 2009
5 http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7989360.stm
6 http://www.e-democracy.md/elections/parliamentary/2009/results/

4

http://www.e-democracy.md/elections/parliamentary/2009/results/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7989360.stm
http://www.alegeliber.md/index.php/ro/declaratii-comunicate/64-alegeriincorecte
http://www.alegeliber.md/index.php/ro/declaratii-comunicate/64-alegeriincorecte
http://www.ladom.org.md/


Centrul pentru Jurnalism Independent

mod deosebit de grav şi  acut”7.  În această perioadă au fost înregistrate numeroase încălcări 
grave ale drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului în Moldova. 

La  8  aprilie,  preşedintele  Vladimir  Voronin  a  acuzat  România  că  s-ar  afla  în  spatele 
protestelor  violente  de  la  Chişinău,  l-a  declarat  pe  ambasadorul  român  Filip  Teodorescu 
persona  non  grata  şi  a  dispus  reintroducerea  regimului  de  vize  pentru  cetăţenii  români.8 

Ministerul Afacerilor Externe al României a respins categoric acuzaţiile preşedintelui Vladimir 
Voronin  privind  implicarea  României  în  acţiunile  de  protest,  calificând declaraţiile  drept  o 
provocare.9 

La 20 mai au avut lor alegerile pentru funcţia de Preşedinte al R.  Moldova, la care au 
participat doar 60 de deputaţi – membri ai fracţiunii PCRM. Pentru alegerea şefului statului mai 
era necesar un singur vot. Alegerile repetate din 3 iunie s-au scontat cu acelaşi rezultat – 60 de 
voturi,  preşedintele  nefiind  ales.  Conform  prevederilor  constituţionale,  Parlamentul  a  fost 
dizolvat, urmând ca pe dată de 29 iulie să aibă loc alegerile parlamentare anticipate. 

La 10 iunie, fostul preşedinte al Parlamentului, Marian Lupu, care a candidat cu nr. 2 pe 
lista PCRM în alegerile parlamentare din 5 aprilie,  a părăsit PCRM şi a aderat împreună cu 
echipa sa la Partidul Democrat (PDM), fiind înscris primul pe lista acestei formaţiuni politice. 

Fiind marcată de protestele din aprilie, campania electorală pentru alegerile parlamentare 
anticipate a fost mai dură decât precedenta. Toţi candidaţii electorali au utilizat în retorica lor 
electorală  subiectul  protestelor  din  aprilie,  exploatând polarizarea  societăţii  cu  scopul  de  a 
minimaliza şansele concurenţilor de a accede în Parlament. 

În toate localităţile în care au organizat întruniri electorale, echipele PCRM au rulat filmul 
cu titlul provocator „Atac asupra Moldovei”, prin fiecare cadru insinuând că partidele politice 
concurente au organizat evenimentele din 7 aprilie. În replică, PLDM, AMN şi PL au prezentat 
materiale video despre evenimentele din 7 aprilie ca fiind instigate de PCRM.10

La 29 iulie 2009 au avut loc alegerile parlamentare anticipate, prezenţa alegătorilor la vot 
fiind  de  58.77%,  iar  mandatele  de  deputat  au fost  distribuite  astfel:  PCRM — 48 mandate, 
PLDM — 18, PL — 15, PDM — 13 şi AMN — 7. La 8 august PLDM, PL, PDM şi AMN au 
constituit  Coaliţia  de  guvernare  „Alianţa  pentru  Integrarea  Europeană”  (AIE).  Principalele 
funcţii  în  stat  au  fost  împărţite  după  cum  urmează:  Mihai  Ghimpu  (PL)  –  preşedinte  al 
Parlamentului,  Vlad  Filat  (PLDM)  –  prim-ministru,  Serafim  Urechean  (AMN)  –  prim-
vicepreşedinte al Parlamentului, Marian Lupu – principalul pretendent la fotoliul de Preşedinte 
al R. Moldova. 

Pe data de 30 octombrie 2009 Parlamentul a adoptat amendamente la Legea cu privire la 
procedura  de  alegere  a  Preşedintelui  Republicii  Moldova,  prin  care  a  stipulat  posibilitatea 
desfăşurării  alegerilor cu un singur candidat; condiţii speciale care permit amânarea şedinţei 
pentru alegerea Preşedintelui ţării; următoarea dizolvare a Parlamentului poate avea loc numai 
după un an de la data ultimei dizolvări ş.a.11 

La 10 noiembrie şi, respectiv, 7 decembrie s-au desfăşurat alegerile prezidenţiale ordinare 
şi  repetate,  la  care  au participat  doar  53  de  deputaţi  din AIE.  Fracţiunea PCRM a boicotat 
7 Raport ca urmare a vizitei în Republica Moldova din 25 - 28 aprilie 2009, Thomas Hammarberg Comisar pentru Drepturile Omului al 
Consiliului Europei, Strasbourg, 17 iulie 2009, CommDH(2009)27
8 http://www.europalibera.org/content/article/1604979.html
9 http://www.mae.ro/index.php?unde=doc&id=38752&idlnk=2&cat=4
10 Raportul final privind observarea alegerilor parlamentare anticipate din 29 iulie 2009, Misiunea de Observare a alegerilor OSCE/BIDDO, 
http://www.e-democracy.md/files/elections/parliamentary2009/final-report-osce-elections-july-2009-ro.pdf
11 http://www.e-democracy.md/elections/presidential/20092/

5

http://www.e-democracy.md/elections/presidential/20092/
http://www.e-democracy.md/files/elections/parliamentary2009/final-report-osce-elections-july-2009-ro.pdf
http://www.mae.ro/index.php?unde=doc&id=38752&idlnk=2&cat=4
http://www.europalibera.org/content/article/1604979.html


Centrul pentru Jurnalism Independent

alegerile.  Singurul  candidat  înregistrat,  Marian Lupu,  a acumulat  53 de voturi,  acordate de 
deputaţii majorităţii parlamentare (AIE).

Conform  legislaţiei,  dacă  şi  după  alegerile  repetate  preşedintele  ţării  nu  este  ales, 
Parlamentul  se  dizolvă  şi  se  stabileşte  data  noilor  alegeri  parlamentare.  Iar  conform 
amendamentelor aduse la Legea cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii 
Moldova, următoarea dizolvare a Parlamentului poate avea loc numai după un an de la data 
ultimei dizolvări, adică nu mai devreme de 16 iunie 2010.

Mass-media în campaniile electorale

Pentru alegerile parlamentare din 5 aprilie şi 29 iulie, Comisia Electorală Centrală (CEC) a 
aprobat  Regulamentul  privind reflectarea campaniei electorale  în mijloacele de informare  în 
masă din Republica Moldova. Totodată, radiodifuzorii care au decis să se angajeze în reflectarea 
campaniilor electorale  şi-au elaborat propriile  regulamente interne,  care au fost aprobate de 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA). 

Modul  în  care  mass-media  a  reflectat  campaniile  electorale  a  fost  monitorizat  de  către 
Centrul  pentru  Jurnalism Independent  (CJI),  Asociaţia  Presei  Independente  (API),  Asociaţia 
Presei Electronice (APEL) – membri ai „Coaliţiei pentru alegeri libere şi corecte – Coaliţia 2009”, 
precum  şi  de  către  Misiunea  de  Observare  a  Alegerilor  OSCE/BIDDO,  de  către  CCA  şi 
Compania  „Teleradio-Moldova”,  care  şi-a  monitorizat  propriile  emisiuni.  De  asemenea,  un 
raport  privind  modul  de  reflectare  de  către  mass-media  a  campaniei  pentru  alegerile 
parlamentare  din 29  iulie  a  fost  publicat  de  către  Misiunea „Broadcast  Media Monitoring”, 
finanţată de către Consiliul Europei. 

Toate rapoartele de monitorizare au constatat interesul deosebit de mare al mass-media 
pentru cele două scrutine parlamentare, însă s-a menţionat că nu în toate cazurile acest fapt a 
determinat reflectarea corectă, obiectivă şi echidistantă a evenimentelor electorale. Emisiunile 
realizate de Compania „Teleradio-Moldova” în timpul campaniilor electorale au făcut obiectul 
unei analize amănunţite din partea tuturor monitorilor naţionali şi internaţionali. Statutul său 
de instituţie publică a audiovizualului, care are rolul preeminent de a răspunde necesităţilor de 
informare a publicului cu privire la treburile publice, a fost un factor decisiv pentru a efectua o 
monitorizare mai riguroasă în ceea ce priveşte respectarea normelor legale şi etice din domeniu.

Majoritatea radiodifuzorilor cu acoperire naţională sau regională şi-au anunţat intenţia de 
a reflecta campaniile electorale.  Campania pentru alegerile  parlamentare din 5 aprilie a fost 
reflectată de 31 de posturi TV, 25 de posturi de radio,  iar cea pentru alegerile parlamentare 
anticipate a fost reflectată de 29 de posturi TV şi 28 de posturi de radio.  

În pofida interesului sporit pentru cele două campanii electorale, în opinia societăţii civile 
din Moldova şi a unor instituţii de monitorizare internaţionale, mass-media nu a reuşit să fie 
pentru alegători un ghid în vederea unei alegeri informate. În general,  lipsa unei informaţii 
suficiente şi corecte asupra concurenţilor electorali a fost dedusă din următoarele: dezbaterile 
electorale organizate de unele mass-media nu au fost de o manieră în care consumatorul de 
media să obţină informaţii suficiente pentru analiza ofertelor electorale12; numărul de materiale 
care constituie educaţie electorală a fost foarte mic atât în presa scrisă13, cât şi în audiovizual14; 
interviurile,  reportajele,  dosarele  au  fost  prezente  foarte  rar  sau  deloc  în  programele 

12 Raport final de monitorizare a prezenţei actorilor politici/electorali în programele posturilor de televiziune în perioada electorală a alegerilor 
parlamentare din 5 aprilie 2009, APEL, pag. 59, http://www.alegeliber.md/files/rapoarte/raport_apel_5final_rom.pdf
13 Raport general de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009, CJI, API, pag. 6, 
http://www.alegeliber.md/files/rapoarte/raport_general_cij_api_rom.pdf 
14 Raport final 6-29 iulie 2009, Misiunea „Broadcast Media Monitoring”, proiect finanţat de Consiliul Europei, pag. 7

6

http://www.alegeliber.md/files/rapoarte/raport_general_cij_api_rom.pdf
http://www.alegeliber.md/files/rapoarte/raport_apel_5final_rom.pdf


Centrul pentru Jurnalism Independent

radiodifuzorilor15;  o  serie  de  radiodifuzori  au  practicat  un  jurnalism  de  ataşament  şi  de 
propagandă16; aria de acoperire a radiodifuzorilor independenţi a fost limitată17 etc.

Toţi  monitorii  naţionali  şi  internaţionali  au  relevat  că  radiodifuzorul  public  Compania 
„Teleradio-Moldova”,  prin  tratamentul  diferenţiat  al  concurenţilor  electorali,  nu  a  respectat 
standardele unei instituţii publice. Monitorii naţionali (APEL, CJI) au estimat că radiodifuzorul 
public a admis reflectarea discriminatorie şi de manipulare a opiniei publice în favoarea unui 
singur  concurent  electoral  –  PCRM18,  în  timp  ce  Misiunea  de  Observare  a  Alegerilor 
OSCE/BIDDO şi Misiunea „Broadcast Media Monitoring” au fost mai puţin exigente. 

O problemă controversată şi nesoluţionată de către legislaţie a fost reflectarea activităţii 
preşedintelui ţării,  primului-ministru şi  preşedintelui Parlamentului,  care nu degrevează din 
funcţiile  publice  pe  durata  campaniei  electorale.  Lipsa  unor  reglementări  care  să  facă  o 
distincţie  clară  între  evenimentele  la  care  aceste  persoane  participă  în  calitate  de  înalţi 
funcţionari  de  stat  şi  cele  care  angajează  calitatea  lor  de  concurenţi  electorali  a  permis  un 
tratament discriminatoriu în favoarea PCRM, pe a cărui listă au candidat cei trei demnitari, în 
raport  cu  oponenţii  lor  electorali.  Această  problemă  a  fost  sesizată  şi  de  către  Adunarea 
Parlamentară a Consiliului Europei în Rezoluţia 1666 (2009) privind funcţionarea instituţiilor 
democratice  în  Republica  Moldova  şi  de  către  Misiunea  de  Observare  a  Alegerilor 
OSCE/BIDDO,  care  au  remarcat  că  radiodifuzorul  public  a  „estompat  diferenţa  dintre 
reflectarea  obligaţiilor  constituţionale  de  serviciu  ale  persoanelor  oficiale  de  rang  înalt  şi  a 
activităţilor lor de campanie” 19.

O  altă  problemă  ţine  de  competenţele  CEC  şi  CCA  privind  examinarea  contestaţiilor 
depuse  de  concurenţii  electorali  împotriva  instituţiilor  media.  Deşi  Codul  audiovizualului 
atribuie CCA obligaţia  şi  responsabilitatea de  aplicare a  sancţiunilor,  Regulamentul  privind 
reflectarea campaniei electorale de către mass-media a abilitat cu acest drept şi CEC. Din această 
perspectivă,  cele  două  instituţii  au  pasat  de  la  una  la  alta  responsabilitatea  sancţionării 
radiodifuzorilor, eşuând, în final, să-şi exercite pe deplin autoritatea în acest domeniu.

Nu pot  fi  trecute  cu  vederea  condiţiile  de  activitate  a  presei  pe  parcursul  celor  două 
campanii  electorale.  Accesul  mass-media  la  evenimentele  electorale  organizate  de  către 
concurenţii  electorali  a  fost  condiţionat  de  „culoarea”  politicii  editoriale  a  redacţiilor.  În 
campaniile electorale jurnaliştii care nu au reflectat în mod elogios PCRM s-au confruntat cu 
obstacole în realizarea reportajelor de la întrunirile electorale ale PCRM şi întrunirile oficiale. 
Presa  a  semnalat  numeroase  cazuri  de  îngrădire  a  accesului  jurnaliştilor  neafiliaţi  politic  la 
evenimentele electorale ale PCRM, de tratament discriminatoriu, precum şi numeroase cazuri 
de intimidare a jurnaliştilor. 

La 20 februarie, garda de corp a preşedintelui a interzis unei echipe a postului „TV 7” din 
Chişinău să filmeze reuniunea medicilor din majoritatea raioanelor, la care a participat şeful 
statului. La 25 februarie, trei poliţişti au descins la „Albasat” TV din Nisporeni. Nedispunând 
de  mandat  de  percheziţie,  au  solicitat  acte  contabile  şi  au  demontat  calculatoarele,  ulterior 
intentând un dosar penal administraţiei postului. Oleg Brega, operator la „Jurnal TV”, a fost 
agresat la 10 martie de agenţi ai serviciului de securitate în holul Teatrului de Operă şi Balet din 
Chişinău,  unde  avea  loc  o  reuniune  a  lucrătorilor  societăţii  „Moldova-Gaz”  (circa  1000  de 
persoane), cu participarea premierului Zinaida Greceanîi. La 27 martie, editorul săptămânalului 
de limba rusă „SP” din Bălţi, Slava Perunov, a fost agresat la o întrunire electorală, desfăşurată 

15 Misiunea „Broadcast Media Monitoring”, idem, pag. 19
16 APEL, idem, pag. 59; Misiunea „Broadcast Media Monitoring”, idem, pag. 7
17 Misiunea „Broadcast Media Monitoring”, idem, pag. 7
18 CJI, API, idem, pag. 5
19 Misiunea de Observare a alegerilor OSCE/BIDDO, idem, pag. 16

7



Centrul pentru Jurnalism Independent

cu participarea şefului statului, Vladimir Voronin, în prezenţa agenţilor de securitate. Ofiţerii 
din garda de corp a premierului au interzis la 9 iulie accesul unei echipe de jurnalişti de la 
postul „TV-Prim” din oraşul Glodeni la o şedinţă a funcţionarilor din raion, la care a participat 
Zinaida Greceanîi. La 14 iulie, doi jurnalişti de la ziarul de opoziţie „Moldavskie vedomosti” au 
fost scoşi cu forţa de ofiţeri din garda de corp şi poliţia locală din Palatul Culturii din oraşul 
Donduşeni, unde avea loc o întrunire electorală cu participarea premierului Zinaida Greceanîi. 
La 17 iulie, garda personală a premierului Zinaida Greceanîi a interzis accesul a trei jurnalişti 
din Sângerei la o şedinţă publică, la care au fost convocaţi primarii şi reprezentanţii agenţilor 
economici din raion. 20

Un singur caz de agresiune a fost comis de tabăra adversă – la 23 martie, în timpul unei 
acţiuni de protest organizate în centrul capitalei, un membru al PLDM a agresat un grup de 
jurnalişti de la Agenţia multimedia „Omega.

Piaţa media

Pentru  mass-media,  anul  2009  a  fost  un  an  remarcabil  sub  aspectul  transformărilor. 
Concomitent  cu  schimbările  produse  în  viaţa  politică,  piaţa  media  intră  într-un  proces  de 
democratizare firesc, instituţiile media se angajează într-o concurenţă sănătoasă, se atestă un 
climat favorabil afacerilor de media. Acest suflu nou se datorează dezvoltării surprinzătoare, 
deşi fireşti, a audiovizualului şi a presei on-line şi modificărilor de imagine produse în presa 
scrisă pentru a spori interesul cititorilor.

Cea mai spectaculoasă evoluţie în anul 2009 a înregistrat presa on-line şi, cu certitudine, 
acesta  este  un rezultat  aşteptat  al  rolului  său în  evenimentele  din  aprilie  şi  cele  care  le-au 
succedat.  Relatând despre  evenimentele  din aprilie,  presa  internaţională  a  utilizat  termenul 
„revoluţia twitter”, iar interesul pentru publicaţiile pe internet – portalul de ştiri „Unimedia”, 
site-ul  postului  „ProTV  Chişinău”,  versiunile  electronice  ale  publicaţiei  „Ziarul  de  Gardă”, 
posturilor „Vocea Basarabiei” şi „Jurnal TV” – a crescut în momentul în care acestea au devenit 
singura sursă de informare operativă pentru cetăţenii moldoveni şi de referinţă pentru presa şi 
publicul european. Interesul sporit al publicului a servit pentru publicaţiile periodice, posturile 
TV şi de radio drept catalizator pentru crearea şi dezvoltarea versiunilor on-line. În consecinţă, 
o mare parte din instituţiile media din Moldova şi-au inaugurat pagini electronice, pe care le 
administrează  profesionist  şi  le  actualizează  în  timp  util,  propunând  publicului  materiale 
complete şi competitive.

La începutul anului 2009, pe piaţa media on-line din R. Moldova a apărut un nou proiect – 
„Ştirea Zilei”.  Acest proiect a fost urmat de revista „Limba română” în versiune electronică 
(http://www.limbaromana.md), de pagina de ştiri în limba rusă „Vesti.md” lansată de aceeaşi 
companie care administrează portalul de ştiri „Unimedia”. La 29 octombrie în spaţiul virtual s-a 
lansat primul post de radio on-line „Jurnal FM” – un produs al „Jurnal Trust Media”21, iar la 
sfârşitul anului 2009 a fost inaugurată pagina on-line www.hotnews.md.

După formarea unei coaliţii de dreapta majoritare în Parlament, în Republica Moldova au 
apărut  condiţii  propice pentru  afacerile  de  media.  Schimbarea vectorului  politic  a  favorizat 
spiritul competitiv. Au fost lansate două proiecte importante de către „Jurnal Trust Media” şi de 
Grupul românesc „Realitatea Caţavencu”. Aceste două proiecte au bulversat instituţiile media 
din  Moldova,  angajându-le  într-o  concurenţă  de  piaţă  mai  strânsă  şi  provocând  migrarea 
jurnaliştilor spre oferte de lucru mai avantajoase.

20 Sursa: Agenţia Monitor Media
21 Agenţia Monitor Media, 29 octombrie 2009

8

http://www.hotnews.md/


Centrul pentru Jurnalism Independent

„Jurnal Trust Media” propune publicului cinci produse informaţionale – televiziunea pe 
internet „Jurnal TV”, postul de radio pe internet „Jurnal FM ”, publicaţiile periodice „Jurnal de 
Chişinău”  cu  versiunea  on-line  www.ziar.jurnal.md,  tabloidul  „Apropo”  cu  versiunea 
electronică  www.apropomagazin.md –  lansate  în  aprilie  2009,   şi  publicaţia  economică 
„ECOnomist”  (pagina  on-line  www.eco.md)  care  a  fuzionat  la  sfârşitul  anului  2009  cu 
„Business Expert”. Acelaşi trust media administrează portalul de ştiri on-line www.jurnal.md şi 
www.gripa.jurnal.md. Pentru început, „Jurnal Trust Media” a preconizat să facă investiţii de 
peste 1 milion de euro22. Administraţia trustului a anunţat lansarea în 2010 a postului „Jurnal 
TV”, pentru care a obţinut licenţa de emisie.

La 6 noiembrie 2009 CCA a acordat licenţă de emisie şi postului „TV Publika”, lansat în 
Republica Moldova de către trustul românesc „Realitatea Caţavencu”. Potrivit  administraţiei 
acestui post, „TV Publika” va fi un canal pro-european, va realiza programe în limbile română 
şi rusă, iar buletinele de ştiri vor fi difuzate din oră în oră.”23 Conform aceleiaşi surse, noul post 
TV va avea birouri  de corespondenţi  la  Bălţi,  Cahul,  Comrat,  iar  în perspectivă se  prevede 
deschiderea unui birou în Transnistria.

În decembrie 2009, grupul „Realitatea Caţavencu” a preluat portalul de ştiri „Unimedia”. 
Astfel, portalul „publika.md”, care se va lansa la începutul anului 2010 odată cu televiziunea de 
ştiri  „Publika  TV”,  va  fi  operat  de  noua  companie,  alături  de  site-urile  „Unimedia”, 
„LadyClub”, „Vesti.md”, la care se adaugă regia de publicitate on-line AdCenter şi produsele 
viitoare, care vor fi lansate, atât în Republica Moldova, cât şi în România, în parteneriat cu F5, 
divizia new media a companiei „Realitatea Caţavencu”.24

Alte  evenimente  ale  anului  2009  în  domeniul  presei  au  fost  lansarea  de  către  Centrul 
„Expert-Grup” a revistei economice bianuale „MEGA”, care va oferi informaţii şi investigaţii 
despre activitatea economică din Moldova, apariţia primei reviste pentru nevăzători „Felinarul” 
cu scriere în alfabetul Braille şi editarea ziarului de limba rusă „Panorama”. De asemenea, în 
septembrie  a  început  să  fie  editată  la  Chişinău  o  publicaţie  bilunară,  axată  pe  problema 
integrării  europene  –  „Europeanul”.  În  contrapondere,  în  octombrie  2009,  din  cauza  unor 
probleme financiare, ziarul „Flux” a sistat editarea săptămânalelor sale: FLUX Economic, FLUX 
Studentul, FLUX Sănătate, FLUX Anchetă.

Pentru prima dată în ultimii  opt ani,  postul  de radio „Vocea Basarabiei” a obţinut noi 
frecvenţe,  extinzându-şi  aria  de  emisie  în  Rezina,  Soroca,  Vulcăneşti  şi  Străşeni,  iar  postul 
„ProTV Chişinău” a obţinut prelungirea  de jure a licenţei de emisie după un lung proces de 
judecată cu autoritatea de reglementare în domeniul audiovizualului, CCA, şi a anunţat despre 
extinderea  sa  în  regiunea  transnistreană  prin  intermediul  uneia  dintre  cele  mai  importante 
reţele locale de cablu.

În anul 2009 au fost create două instituţii  importante de susţinere şi  profesionalizare a 
presei – Biroul de Audit al Tirajelor din Moldova (BATM) şi Consiliul de Presă din Moldova.

BATM, constituit la 10 iulie 2009, este o organizaţie creată de către industria de publicitate 
din Republica Moldova, cu statut de organizaţie non-profit, transparentă şi echidistantă, care va 
furniza cifre credibile despre tirajele presei din Republica Moldova.25

Consiliul  de  Presă  din  Republica  Moldova  a  fost  fondat  la  sfârşitul  anului  2009  ca  o 
structură de autoreglementare a presei. Funcţia de bază a Consiliului de Presă este examinarea 

22 „Jurnal de Chişinău”, 6 octombrie 2009
23 Agenţia de ştiri „Deca-press”, 6 noiembrie 2009
24 http://www.unimedia.md/?mod=news&id=15073
25 Centrul pentru Jurnalism Independent, http://www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=view&id=447&Itemid=1

9

http://www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=view&id=447&Itemid=1
http://www.unimedia.md/?mod=news&id=15073
http://www.gripa.jurnal.md/
http://www.jurnal.md/
http://www.eco.md/
http://www.apropomagazin.md/
http://www.ziar.jurnal.md/


Centrul pentru Jurnalism Independent

plângerilor care se referă la activitatea editorială a ziarelor, revistelor şi agenţiilor de ştiri din R. 
Moldova,  precum  şi  a  portalurilor  informaţionale.  La  fel,  Consiliul  de  Presă  va  elabora 
recomandări de consolidare a standardelor profesionale în presă, propuneri de politici publice 
în domeniul mass-media şi va  desfăşura campanii de promovare a jurnalismului responsabil.26

26 http://consiliuldepresa.md/ro/stiri/detalii-stire/news/a-fost-fondat-consiliul-de-presa-din-republica-moldova-copy-1.html?
tx_ttnews%5BbackPid%5D=7&cHash=633ac4f6df

10

http://consiliuldepresa.md/ro/stiri/detalii-stire/news/a-fost-fondat-consiliul-de-presa-din-republica-moldova-copy-1.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=7&cHash=633ac4f6df
http://consiliuldepresa.md/ro/stiri/detalii-stire/news/a-fost-fondat-consiliul-de-presa-din-republica-moldova-copy-1.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=7&cHash=633ac4f6df


Centrul pentru Jurnalism Independent

Consiliul Coordonator al Audiovizualului

Activitatea  în  anul  de  referinţă  a  celui  mai  important  organ  de  reglementare  a 
audiovizualului poate fi împărţită în două etape: până la alegerile parlamentare anticipate din 
29  iulie  şi  după  alegerile  parlamentare.  Dacă  până  la  29  iulie  situaţia  în  domeniul 
audiovizualului  din  ţară  a  fost  marcată  de  contradicţii  şi  tensiuni  provocate  de  restricţiile 
nejustificate, după alegerile anticipate CCA şi-a revizuit propriile decizii, şi-a impus autoritatea 
şi a înfruntat critica şi presiunile exercitate de administraţia Companiei „Teleradio-Moldova” şi 
radiodifuzorii privaţi, care conform rapoartelor de monitorizare practică o politică editorială în 
favoarea PCRM.

În prima jumătate a anului 2009 CCA a avut un comportament rezervat şi pasiv. Funcţia sa 
de reglementare s-a rezumat la adoptarea concepţiilor de reflectare a alegerilor parlamentare de 
către mass-media şi verificarea activităţii radiodifuzorilor, observaţiile fiind expuse în rapoarte 
sumare de monitorizare. În urma verificării toţi radiodifuzorii monitorizaţi au fost sancţionaţi 
egal, deşi încălcările au avut un grad diferit de gravitate. La 23 iulie 2009, însă, CCA a decis să 
nu sancţioneze radiodifuzorii  monitorizaţi care au comis încălcări ale legislaţiei electorale pe 
parcursul  campaniei  pentru  alegerile  parlamentare  anticipate,  emiţând doar  o  recomandare 
adresată tuturor radiodifuzorilor aflaţi sub jurisdicţia R. Moldova. Mai mult ca atât, CCA nu a 
reacţionat la numeroasele rapoarte de monitorizare privind modul de reflectare a campaniei 
electorale de către mass-media, publicate de societatea civilă, şi nici la sesizările „Coaliţiei-2009” 
cu privire la încălcarea legislaţiei de către unii radiodifuzori. 

Ulterior, odată cu trecerea în opoziţie a PCRM şi a presei afiliate acesteia în raport cu AIE, 
CCA a fost supus unei critici vehemente din partea postului TV „NIT”, portalului informaţional 
„Omega”, administraţiei Companiei „Teleradio-Moldova”, precum şi a PCRM. În august 2009, 
administraţia Companiei „Teleradio-Moldova” a refuzat să dea curs solicitării Parlamentului R. 
Moldova de a transmite în direct şedinţele legislativului, calificând cererea drept ingerinţă în 
politica editorială. Ca urmare, în septembrie CCA a solicitat de la Consiliul de Observatori (CO) 
al Companiei „Teleradio-Moldova” explicaţii asupra refuzului său de a se conforma deciziei 
Parlamentului.  Această  solicitare,  de  asemenea,  a  fost  calificată  de  către  administraţia 
Companiei  drept  instrument  de  intimidare.  Declaraţii  dure  a  suscitat  şi  decizia  CCA  de  a 
respinge  caietul  de  sarcini  al  instituţiei  publice.  Într-o  declaraţie,  administraţia  Companiei 
„Teleradio-Moldova” a cerut demisia preşedintelui CCA, Gheorghe Gorincioi, pe motiv că şi-a 
depăşit atribuţiile.  

O reacţie vehementă a suscitat decizia CCA de a amenda postul privat TV „NIT” pentru 
nerespectarea  echidistanţei  şi  a  pluralismului  de  opinie  în  buletinele  de  ştiri.  Portalul 
informaţional „Omega”, care timp de opt luni a difuzat o emisiune proprie la postul „REN TV”, 
a  criticat  CCA  după  ce  a  emisiunea  a  fost  suspendată,  declarând  că  "preşedintele  CCA, 
îndeplinind  indicaţiile  preşedintelui  Parlamentului,  Mihai  Ghimpu,  printr-o  metodă 
voluntaristă a ordonat titularilor postului  de televiziune „REN TV” să excludă din grila  de 
emisie programul informaţional TOP NEWS”27.

Conflictul apărut în toamna anului 2008 între CCA şi postul „ProTV Chişinău” cu privire 
la prelungirea de drept a licenţei de emisie a luat sfârşit în noiembrie 2009, după ce Curtea 
Supremă de Justiţie a decis în favoarea postului „ProTV Chişinău”. În perioada cât s-a aflat în 
litigiu,  „ProTV  Chişinău”,  precum  şi  alţi  radiodifuzori,  ale  căror  licenţe  expirau  în  ajunul 
27 http://omg.md/Content.aspx?id=4812&lang=1

11

II. Audiovizualul public

http://omg.md/Content.aspx?id=4812&lang=1


Centrul pentru Jurnalism Independent

alegerilor parlamentare, şi-au continuat activitatea în baza a doua moratorii asupra procesului 
de eliberare a licenţelor, instituite de CCA la finele anului 2008 şi în iunie 2009. 

În contextul refuzului iniţial al CCA de a prelungi de drept licenţa de emisie obţinută de 
„ProTV Chişinău” înainte de intrarea în vigoare a noului Cod al audiovizualului, deputaţi în 
Parlamentul  de  legislatura  a  XVII-a  au  depus  o  sesizare  la  Curtea  Constituţională  pentru 
controlul  constituţionalităţii  art.26 alin.(1)  lit.a)  din Regulamentul  cu privire  la  procedura şi 
condiţiile  de eliberare a licenţelor de emisie  şi  a autorizaţiilor  de retransmisie,  aprobat  prin 
Hotărârea Parlamentului nr.433-XVI din 28 decembrie 2006.  Ca urmare a parităţii de voturi 
exprimate la adoptarea deciziei Curţii Constituţionale, prevederea contestată din Regulamentul 
menţionat se prezumă constituţională, iar procesul asupra cauzei a fost sistat.28 

IPNA Compania „Teleradio-Moldova” 

În timpul campaniilor electorale,  precum şi  după constituirea Parlamentului  la 29 iulie 
2009, activitatea acestui serviciu public s-a aflat sub observaţia riguroasă a monitorilor naţionali 
şi internaţionali. 

Rapoartele de monitorizare a activităţii radiodifuzorului public pe parcursul campaniilor 
electorale au atestat constant o politică editorială care a favorizat PCRM în raport cu oponenţii 
electorali29. CO al Companiei „Teleradio-Moldova”, abilitat în virtutea Codului audiovizualului 
să evalueze performanţa activităţii companiei şi să se autosesizeze atunci când sunt încălcate 
prevederile legale, a eşuat să-şi exercite autoritatea în conformitate cu legea. În raportul privind 
evaluarea activităţii CO în campania pentru alegerile parlamentare anticipate APEL a constatat 
caracterul sporadic, superficial şi fără impact al acestui organ de supraveghere, care şi-a neglijat 
rolul de reprezentant al interesului public, manifestându-se ca avocat al companiei30. 

Radiodifuzorul public a fost criticat în legătură cu poziţia sa în campaniile electorale şi în 
special, în timpul protestelor din aprilie. Rezoluţia APCE 1666 (2009) cu privire la funcţionarea 
instituţiilor democratice în R. Moldova a semnalat faptul că „Teleradio-Moldova” nu a oferit 
suficient  spaţiu  opoziţiei  de  a-şi  transmite  mesajele  şi  programele  electorale.  În  mai  2009 
Parlamentul  European  a  condamnat  emiterea  de  către  radiodifuzorul  public  de  mesaje 
propagandistice  şi  de  blocare  a  accesului  opoziţiei31.  Imediat  după  protestele  din  aprilie, 
preşedintele  delegaţiei  Parlamentului  European  pentru  relaţii  cu  R.  Moldova  a  criticat 
„Teleradio-Moldova” pentru nereflectarea evenimentelor din 6 aprilie. 

Un  raport  efectuat  de  CJI  privind  reflectarea  evenimentelor  din  aprilie  de  către 
radiodifuzorii  naţionali  a  estimat  că  postul  public  de  televiziune  „Moldova  1”  nu  a  servit 
intereselor  publicului  şi  nu  o  oferit  informaţie  complexă  şi  nepărtinitoare,  care  ar  fi  ajutat 
telespectatorii să-şi creeze o opinie asupra a ceea ce se întâmplă la Chişinău şi în alte localităţi 
ale republicii şi prin manipularea imaginilor şi a textului a prezentat evenimentele doar din 
perspectiva autorităţilor publice.32 

În ceea ce priveşte comportamentul radiodifuzorului public în campania pentru alegerile 
parlamentare anticipate, „Broadcasting media monitoring” a remarcat că „Teleradio-Moldova” 

28 Decizia nr.4 din 06.10.2009 despre sistarea procesului pentru controlul constituţionalităţii art.26 alin.(1) lit.a) din Regulamentul cu 
privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, aprobat prin Hotărîrea 
Parlamentului nr.433-XVI din 28 decembrie 2006 //Monitorul Oficial 156/19, 16.10.2009
29 Vezi rapoartele de monitorizare efectuate de CJI, APEL în cele două campanii electorale din anul 2009.
30 Respectarea prevederilor Codului audiovizualului de către Consiliul de Observatori al IPNA Compania „Teleradio-Moldova” în 
cadrul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009, Asociaţia Presei Electronice, 
http://www.apel.md/public/upload/md_CO_IPNA_Studiu_030909.pdf
31 http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P6-TA-2009-0384&language=RO&ring=P6-RC-2009-0262
32 http://alegeliber.md/files/rapoarte/raport_pe_cij_api_rom.pdf

12

http://alegeliber.md/files/rapoarte/raport_pe_cij_api_rom.pdf
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P6-TA-2009-0384&language=RO&ring=P6-RC-2009-0262
http://www.apel.md/public/upload/md_CO_IPNA_Studiu_030909.pdf


Centrul pentru Jurnalism Independent

nu a oferit tratament egal tuturor concurenţilor electorali, criticând opoziţia în repetate rânduri 
şi elogiind PCRM33. 

După  alegerile  parlamentare  anticipate,  conducerea  Companiei  „Teleradio-Moldova”  a 
emis o serie de declaraţii în care acuza preşedintele Parlamentului, AIE34, preşedinta comisiei 
parlamentare pentru mass-media35, preşedintele CCA36 de exercitarea de presiuni şi imixtiuni în 
politica editorială a serviciului public de radiodifuziune. Aceste declaraţii au fost o reacţie la 
critica şi afirmaţiile insistente ale persoanelor oficiale respective privind necesitatea reformării 
urgente a serviciului public de radiodifuziune. 

În octombrie 2009,  la  iniţiativa AIE, a fost amendat Codul audiovizualului,  urmând ca 
membrii CCA şi CO să fie numiţi în funcţii prin hotărâre de Parlament, pentru aceasta fiind 
necesară o majoritate simplă, şi nu două treimi de voturi. Această modificare a fost justificată de 
situaţia critică în care se afla CO de mai bine de o jumătate de an, în care, aşa cum a declarat 
fostul  preşedinte  al  CO,  Mariana Şlapac,  şedinţele  s-au desfăşurat  cu participarea a  doar  5 
membri37 din 9, iar ulterior, după numirea lui Boris Focşa în calitate de ministru al culturii, cu 4 
membri38, neavând cvorum pentru a adopta decizii.   

La  23  decembrie  2009,  după  ce  CCA  a  organizat  un  concurs  public  de  selectare  a 
candidaţilor,  iar  comisiile  parlamentare  de  profil  şi  juridică  au  desemnat  candidaţii, 
Parlamentul39 a  aprobat  6  noi  membri  ai  CO  al  Companiei  „Teleradio-Moldova”.  La  30 
decembrie a avut  loc prima şedinţă în noua componenţă,  la  care  a fost  ales  preşedintele  şi 
secretarul CO. În cadrul aceleiaşi şedinţe a fost destituit din funcţie preşedintele Companiei, 
Valentin Todercan, „pentru încălcarea gravă a obligaţiilor de muncă, şi anume a prevederilor 
art.7 din Codul audiovizualului”40. Pentru acelaşi motiv au fost demişi directorul televiziunii, 
Adela  Răileanu41,  şi  directorul  radioului,  Veaceslav  Gheorghişenco42.  După  destituirea 
conducerii  companiei,  CO a anunţat la 31 decembrie concurs pentru suplinirea funcţiilor de 
preşedinte, director al radiodifuziunii şi director al televiziunii Companiei.  

IPRA „Teleradio-Găgăuzia”  

Pentru mass-media din Unitatea Teritorială Autonomă Găgăuzia (Gagauz Yeri) (UTAG), 
anul 2009 a decurs sub semnul unui început de dialog cu autorităţile administraţiei  publice 
locale. Această iniţiativă a fost lansată în mai 2009,  de către Preşedintele Adunării  Populare 
(AP) a UTAG, Ana Harlamenco, care a propus semnarea unui acord de colaborare între AP şi 
presă.  Un  proiect  de  acord  a  fost  trimis  redactorilor  instituţiilor  de  presă  din  UTAG. 
Documentul  obligă  AP  să  ofere  presei  informaţii  despre  activitatea  instituţiei  şi  să  acorde 
jurnaliştilor sprijin în instruirea sau efectuarea de stagii de profesionalizare în străinătate. În 
baza acestui acord, jurnaliştii au dreptul să participe la toate adunările, şedinţele, întâlnirile, 
seminarele, mesele rotunde şi orice alte evenimente organizate de AP.43 

33 Raport final 6-29 iulie 2009, Misiunea „Broadcast Media Monitoring”, proiect finanţat de Consiliul Europei, pag. 20
34 Agenţia de ştiri  „Infotag”, 16 septembrie 2009
35 21 octombrie 2009 // Agenţia Monitor Media 
36 http://trm.md/index.php?module=comunicate_int&proiect_id=20
37 Igor Munteanu, al 6-lea membru cu mandat valabil, nu a participat la şedinţele CO din 2007 în semn de protest faţă de politica 
editorială a Companiei „Teleradio-Moldova”.
38 Alte două mandate de membru al CO au expirat în decembrie 2009 
39 Hotărîrea Parlamentului nr.119 din 23.12.2009 cu privire la confirmarea în funcţie a unor membri ai Consiliului de Observatori al 
instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova” //Monitorul Oficial 193-196/622, 29.12.2009
40 Hotărârea Consiliului de Observatori al IPNA Compania „Teleradio-Moldova” nr.1/94 din 30 decembrie 2009 
41 Hotărârea Consiliului de Observatori al IPNA Compania „Teleradio-Moldova” nr.1/95 din 30 decembrie 2009
42 Hotărârea Consiliului de Observatori al IPNA Compania „Teleradio-Moldova” nr.1/96 din 31 decembrie 2009
43 Еженедельный бюллетень событий в странах СНГ выпуск № 20 (328), 12 - 18 мая 2009 г., http://cjes.ru/bulletins/?
bid=3395&country=SNG&lang=rus

13

http://cjes.ru/bulletins/?bid=3395&country=SNG&lang=rus
http://cjes.ru/bulletins/?bid=3395&country=SNG&lang=rus
http://trm.md/index.php?module=comunicate_int&proiect_id=20


Centrul pentru Jurnalism Independent

Un alt proiect îmbucurător pentru mass-media a fost instituirea de către AP a premiilor 
„Cel  mai  bun  jurnalist  al  anului  în  presa  scrisă”,  „Cel  mai  bun  jurnalist  al  anului  în 
audiovizual”, precum şi premiul special „Pentru aportul deosebit la dezvoltarea presei”. 

La 4 decembrie 2009, AP a amendat normele Legii audiovizualului referitoare la modul de 
finanţare a companiei publice regionale.  Astfel,  pe viitor planul financiar al  companiei va fi 
coordonat cu Comitetul Executiv şi aprobat de AP. Propunerea deputaţilor privind desemnarea 
membrilor  Consiliului  de  Observatori  al  Companiei  „Teleradio-Găgăuzia”  cu  o  majoritate 
simplă, şi nu cu 2/3 de voturi, n-a fost acceptată.  

În şedinţa AP din 22 decembrie 2009, în cadrul căreia a fost discutat bugetul pentru anul 
2010, deputaţii au criticat proiectul de rezoluţie al Comitetului Executiv al Găgăuziei privind 
finanţarea în sume egale a mass-media oficială, optând pentru alocarea sumei de 2150 mii lei 
Companiei „Teleradio-Găgăuzia” şi a sumei de 350 mii lei ziarului regional „Vesti Gagauzii”. 
Proiectul urmează să fie votat în lectura a treia.44 

În  ceea  ce  priveşte  activitatea  Companiei  „Teleradio-Găgăuzia”  în  cele  două  campanii 
electorale, APEL a constatat în rapoartele sale că radiodifuzorul public regional din UTAG nu a 
oferit publicului posibilitatea de a se informa suficient despre procesul electoral, în general, şi 
despre  proiectele  politice  ale  tuturor  concurenţilor  electorali,  în  particular.  O  parte  din 
concurenţii electorali au ignorat capacitatea de informare a companiei ca urmare a credibilităţii 
scăzute a acesteia. Compania „Teleradio-Găgăuzia” a organizat dezbateri electorale, dar nu a 
demonstrat imparţialitate în oferirea timpilor de antenă participanţilor. Radiodifuzorul public 
regional a reflectat campania electorală cu derogări de la prevederile legale şi de la standardele 
profesionale,  demonstrând  părtinire  faţă  de  anumiţi  actori  politici  si,  în  particular,  faţă  de 
partidul de guvernământ si de reprezentanţii PCRM45. 

 „Teleradio Bălţi” 

Codul  audiovizualului,  în  vigoare  din  august  2006,  prevede  reorganizarea  instituţiilor 
audiovizuale fondate de autorităţile administraţiei publice locale, urmând ca acestea să emită în 
termen  de  3  luni  deciziile  respective.  Consiliul  Municipal  Bălţi  a  aprobat  decizia  privind 
privatizarea „Teleradio-Bălţi” cu o întârziere semnificativă - abia la 5 martie 2008, însă până în 
prezent pachetul de acţiuni al S.A. „Teleradio Bălţi” este deţinut de primăria or. Bălţi. 

 
La 27 octombrie, după numeroase scrisori expediate în adresa primăriei Bălţi, care au fost 

ignorate, CCA a dispus sistarea emisiei programelor radiodifuzorului din Bălţi, decizie care a 
intrat în vigoare la 14 noiembrie. Jurnaliştii au adresat un demers CCA pentru a li se permite să 
producă şi să difuzeze buletine de ştiri46. În cadrul şedinţei CCA din 30 noiembrie, primăria 
mun. Bălţi şi-a asumat angajamentul să înstrăineze S.A. „Teleradio Bălţi” până la 1 februarie 
201047, declarând totodată că decizia CCA de a sista activitatea „Teleradio Bălţi” va fi contestată 
în instanţa de judecată. 

Membri  ai  Consiliului  Municipal  Bălţi  (CMB)  au  acuzat  primăria  de  tergiversarea 
procesului de privatizare a radiodifuzorului „Teleradio Bălţi”. Având în vedere că majoritatea 
în CMB o constituie membrii PCRM, de multe ori partidele de opoziţie bălţene s-au plâns că 

44 Serviciul de presă al AP a UTAG, http://halktoplushu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48:-22-
2009&catid=1:news
45 http://apel.md/public/upload/md_Raport_FINAL_Monitor_2008_2009_rom.pdf
46 http://www.gazeta-sp.info/
47 30 noiembrie 2009, Agenţia Monitor Media

14

http://www.gazeta-sp.info/
http://apel.md/public/upload/md_Raport_FINAL_Monitor_2008_2009_rom.pdf
http://halktoplushu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48:-22-2009&catid=1:news
http://halktoplushu.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48:-22-2009&catid=1:news


Centrul pentru Jurnalism Independent

autorităţile  publice  municipale  le  îngrădesc  accesul  la  „Teleradio  Bălţi”,  din  această  cauză 
neavând posibilitatea să transmită cetăţenilor mesajele lor. 48 

La 3 decembrie CMB a decis să anunţe un concurs investiţional.  Consilierii  au adoptat 
studiul de fezabilitate pentru privatizarea radiodifuzorului „Teleradio Bălţi”, stabilind pentru 
pachetul de acţiuni al instituţiei preţul iniţial de 1,5 milioane de lei. Potrivit deciziei, primarul 
localităţii  urma,  în  termen  de  cinci  zile,  să  ia  măsuri  pentru  organizarea  şi  desfăşurarea 
concursului investiţional.49 

Activitatea „Teleradio Bălţi”, în perioada campaniilor electorale, nu a fost monitorizată nici 
de monitorii naţionali, nici de cei internaţionali. În campania pentru alegerile parlamentare din 
aprilie, au fost depuse două contestaţii la Comisia Electorală Centrală (CEC) de către PCRM şi 
Partidul  Popular  Creştin  Democrat  (PPCD)50.  În  urma  acestor  contestaţii  CEC  a  dispus 
suspendarea dezbaterilor electorale la „Teleradio Bălţi”. Din cauza statutului său juridic incert, 
„Teleradio Bălţi” a  decis  să nu organizeze dezbateri  electorale  în campania pentru alegerile 
parlamentare anticipate51. 

48 http://www.gazeta-sp.info/
49 3 decembrie 2009, Agenţia Monitor Media
50 13 martie 2009, Agenţia Monitor Media
51 15 iulie 2009, Agenţia Monitor Media

15

http://www.gazeta-sp.info/


Centrul pentru Jurnalism Independent

În mai 2009 a intrat în vigoare noul Cod contravenţional, care a menţinut contravenţiile 
administrative injuria şi calomnia, însă a modificat pedepsele pentru aceste fapte. Astfel, pentru 
injurie  legiuitorul  a  exclus  arestul  administrativ,  prevăzând  o  altă  pedeapsă  –  munca 
neremunerată  în  folosul  societăţii  de  până  la  60  de  ore,  iar  în  cazul  calomniei  arestul 
administrativ de până la 30 de zile a fost înlocuit cu arestul contravenţional de până la 15 zile. 

În  mai  2009  din  Codul  penal  al  Republicii  Moldova  a  fost  exclus  articolul  304,  care 
prevedea infracţiunea „Calomnierea judecătorului, organului care efectuează urmărire penală 
sau contribuie la înfăptuirea justiţiei”. 

Cauze de defăimare împotriva presei 

Conform  datelor  furnizate  de  judecătoriile  din  R.  Moldova  (Judecătoriile  Botanica, 
Buiucani,  Centru  din  Chişinău  şi  Judecătoriile  din  Anenii-Noi,  Basarabeasca,  Briceni, 
Donduşeni,  Drochia,  Făleşti,  Floreşti,  Ialoveni,  Leova,  Ocniţa,  Rezina,  Şăldăneşti,  Taraclia  şi 
Vulcăneşti52 ), în anul 2009 s-au aflat pe rol zece cauze privind apărarea onoarei, demnităţii şi 
reputaţiei profesionale, în care în calitate de pârâţi au figurat instituţii mass-media. Cele mai 
multe cauze au fost examinate în Judecătoria Buiucani  – şase cauze (trei  împotriva ziarului 
„Flux” şi câte una împotriva ziarelor „Timpul de dimineaţă”, „Economiceskoe Obozrenie” şi 
„Moldavskie Vedomosti”). Judecătoria Botanica a examinat două cauze în care mass-media a 
avut calitate procesuală de pârât. 

O acţiune în defăimare a fost intentată ziarului  „Moldavskie vedomosti” la Judecătoria 
Donduşeni,  însă  ulterior  reclamantul  şi-a  retras  cererea.  Într-o  altă  cauză  privind  lezarea 
demnităţii, depusă la Judecătoria Călăraşi, în calitate de pârât figurează ziarul „Călăraşii”. Câte 
o cauză în defăimare împotriva mass-media au pus pe rol judecătoriile Hânceşti şi Nisporeni.  

„Moldova Suverană” s-a  aflat  în  postura  de  reclamat  în  cel  puţin  şapte  cauze  privind 
apărarea  onoarei,  demnităţii  şi  reputaţiei  profesionale,  puse  pe  rol  în  2009 în  instanţele  de 
judecată din Chişinău. Reclamanţii: Serafim Urechean, liderul AMN, a cerut reparaţii în sumă 
de peste un milion de lei (instanţa a redus această sumă până la 20 de mii de lei); Veaceslav 
Platon,  deputat  pe  lista  AMN,  a  pretins  de  la  ziar  suma  de  300  mii  de  lei  în  calitate  de 
compensaţii pentru prejudicii morale; oameni de afaceri din Drochia au cerut despăgubiri în 
trei dosare (15 milioane lei, 3,4 milioane lei şi 5 milioane euro); Societatea „Moldpresa” a pretins 
suma  de  circa  100  mii  de  lei;  Eugen  Sofroni,  ex-preşedinte  al  Curţii  de  Apel  Bălţi  şi  fost 
judecător al Curţii Constituţionale, a pretins un milion de lei.53 

Presa în aprilie 2009. Cazuri de încălcare a drepturilor jurnaliştilor54 

În  această  perioadă  presa  moldovenească  a  apărut  în  două  ipostaze:  de  victimă şi  de 
instigator. Atitudinea abordată de instituţiile media din ţară pe parcursul protestelor din aprilie 
2009 a trădat fie dorinţa de a reflecta evenimentele sub toate aspectele, fie simpatia necamuflată 
pentru una din părţile aflate în conflict – puterea sau opoziţia, fie intenţia de a provoca ostilitate 
între protestatari (care au votat partidele de opoziţie) şi cei care nu au ieşit la proteste. Raportul 

52 Celelalte instanţe naţionale, inclusiv curţile de apel, nu au răspuns la cererile de acces la informaţie nici după două săptămâni de 
la expirarea termenului legal de 15 zile pentru expedierea răspunsului. 
53 11 decembrie 2009, Agenţia Monitor Media
54 Surse utilizate pentru colectarea acestor informaţii – Agenţia Monitor Media, Agenţia de Monitorizare a Presei - Active Watch şi 
Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie, www.cotidianul.ro, www.adevarul.ro, www.jurnalul.ro, www.tvr.ro, 
www.gandul.info, www.hotnews.ro, www.mediafax.ro, www.zdg.md, www.jurnal.md, www.jurnaltv.md, www.curaj.net, 
www.antena3.ro, http://natmorar.livejournal.com

16

III. Libertatea de exprimare şi defăimarea în anul 2009

http://natmorar.livejournal.com/
http://www.antena3.ro/
http://www.curaj.net/
http://www.jurnaltv.md/
http://www.jurnal.md/
http://www.zdg.md/
http://www.mediafax.ro/
http://www.hotnews.ro/
http://www.gandul.info/
http://www.tvr.ro/
http://www.jurnalul.ro/
http://www.adevarul.ro/
http://www.cotidianul.ro/


Centrul pentru Jurnalism Independent

de monitorizare a comportamentului mass-media în perioada 6-10 aprilie55,  efectuat de către 
CJI, arată că toate cele trei posturi cu acoperire naţională şi cvasinaţională („Moldova 1”, „Prime 
TV” şi „NIT”) şi unul cu acoperire regională („N 4”) au tratat incorect părţile aflate în conflict, 
promovând imaginea pozitivă a administraţiei publice centrale şi a PCRM, pe de o parte, şi 
imaginea negativă a liderilor celor trei partide de opoziţie – PL, PLDM şi AMN, pe de altă parte. 

Aceste posturi TV au utilizat o serie de tactici de dezinformare: prezentarea selectivă a 
ştirilor, informarea neobiectivă asupra motivelor şi modului în care s-au derulat evenimentele, 
citarea  unei  singure  părţi  şi  ignorarea  surselor  de  alternativă,  manipularea  textului  şi  a 
imaginilor.  Limbajul  radiodifuzorilor  nu  a  fost  de  natură  să  îndemne  la  toleranţă  şi  calm, 
calificativele  folosite  de  demnitarii  comunişti  în  declaraţiile  oficiale,  citate  cu  ostentaţie,  – 
„puci”,  „răsturnare  anticonstituţională”,  „lovitură  de  stat”,  „acţiunile  devastatoare  ale 
opoziţiei”, „prădători şi pucişti” – nu au făcut decât să sporească îngrijorarea şi tensiunea în 
societate. 

Majoritatea  posturilor  au  citat  apelul  lui  Vladimir  Voronin  conţinând  acuzaţii  grave: 
„liderii opoziţiei au ales calea crimei grave”, „au dirijat lovitura de stat”, scopul lor este „de a 
distruge statalitatea RM”. Unele posturi au repetat în mod provocator aceste acuzaţii şi după 
încetarea protestelor violente.56 

Este cert că în zilele de 6-10 aprilie 2009 autorităţile au avut interesul să-i împiedice pe 
jurnaliştii oneşti să difuzeze o „altfel” de informaţie, diferită de cea vehiculată de ele. Cele mai 
multe încălcări ale drepturilor jurnaliştilor s-au produs anume în aceste zile. Prin acţiuni brutale 
şi disproporţionate, jurnaliştii au fost împiedicaţi să-şi exercite meseria. Au avut de suferit nu 
numai jurnaliştii locali, dar şi cei străini. În perioada menţionată, autorităţile centrale şi forţele 
de  ordine  au  depus  eforturi  maxime  pentru  a  dezinforma  publicul  din  Moldova  şi  din 
străinătate. S-au înregistrat cazuri de agresare, de reţinere abuzivă şi de răpire a jurnaliştilor, de 
percheziţionare ilegală a domiciliului, de expulzare abuzivă, de interzicere a accesului în ţară şi 
multe alte cazuri, care au fost raportate de monitorii naţionali şi internaţionali. 

Expulzări, somaţii de a părăsi ţara 

7 aprilie – cel puţin 19 jurnalişti români, angajaţi ai agenţiilor „Associated Press”, „EPA”, 
„France  Press”,  „Intact  Images”,  „NewsIn”,  „Mediafax”,  „Reuters”,  ai  publicaţiilor 
„Evenimentul  Zilei”,  „Jurnalul  Naţional”,  „Ziua”  şi  ai  postului  „Realitatea  TV”,  care  se 
deplasau  spre  Chişinău  au  fost  întorşi  din  drum  la  punctele  vamale  Galaţi-Giurgiuleşti  şi 
Oancea-Cahul. 

8 aprilie –  doi  jurnalişti  ai  postului  românesc de  televiziune „Antena 3”,  Iosif  Buble şi 
Robert Dicu, au fost ţinuţi o noapte în Aeroportul Chişinău sub supravegherea poliţiei şi forţaţi 
să se întoarcă în România.  Fotoreporterul  Horia Călăceanu, de la publicaţia „Adevărul” din 
România, ajuns cu o cursă de la Budapesta în Aeroportul Chişinău, a fost nevoit să se întoarcă 
în ţară. Reporterul special Cătălin Gombos şi tehnicianul de sunet Laurenţiu Stângaciu de la 
postul  public  „TVR” au fost  forţaţi  să  se  întoarcă  în România.  Ziaristul  Dragoş  Boţa,  de la 
cotidianul „Gândul”, a fost reţinut o noapte în Aeroportul Chişinău, după care a fost expulzat 
din ţară. 

11 aprilie  – corespondentul „TVR” Doru Dendiu a fost chemat la Ministerul de Externe, 
unde i s-a retras acreditarea, fiind obligat să părăsească ţara. 

Acte de intimidare şi agresiune 
55 http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/monitorizare_raport_postelectoral.pdf
56 http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/monitorizare_raport_postelectoral.pdf

17

http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/monitorizare_raport_postelectoral.pdf
http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/monitorizare_raport_postelectoral.pdf


Centrul pentru Jurnalism Independent

7 aprilie – la Bălţi, un poliţist în civil a somat într-o formă brutală un jurnalist al Agenţiei 
DECA-press (Eugen Uruşciuc) să nu filmeze reţinerea unor tineri, care manifestau în centrul 
oraşului. Un alt poliţist în uniformă a încercat să-l oprească pe operatorul postului „PRO TV 
Chişinău”  (Iurie  Bold)  să  ia  imagini  în  timpul  reţinerii  unor  tineri,  care  protestau în  piaţa 
Independenţei din localitate.

8 aprilie –  patru reporteri  ai  „Ziarului  de Gardă” au fost  intimidaţi  de către  forţele  de 
ordine. Oleg Brega, reporter al postului „Jurnal TV”, a fost bătut în spatele clădirii Guvernului 
de poliţişti, unul dintre ei având echipamentul formaţiunii Scut, fiindu-i sustrase 2 camere de 
filmat. Natalia Morari, corespondent al publicaţiei moscovite „The New Times”, a fost acuzată 
de  organizarea  protestelor  violente  din  7  aprilie  de  la  Chişinău.  Cameramanul  „ProTV”, 
Constantin Rogodanţev, a fost agresat în cursul dimineţii de către poliţişti cu cagule. 

9 aprilie –  echipa postului  românesc  „Realitatea  TV”,  compusă din jurnalista  Evghenia 
Kironaki, cameramanul Mihai Valentin Buzduga şi şoferul Gabriel Colac, a fost reţinută pentru 
4  ore  de  către  forţele  de  ordine  şi  somată  să  părăsească  ţara.  Poliţiştii  au  pătruns  în  casa 
cameramanului  postului  on-line  „Jurnal  TV”,  Oleg Brega,  şi  au  percheziţionat  toate  odăile, 
confiscând  mai  multe  obiecte.  Poliţiştii  nu  s-au  legitimat  şi  nu  au  prezentat  mandatul  de 
percheziţie. 

10 aprilie – redactorul-şef al publicaţiei „Jurnal de Chişinău”, Rodica Mahu, a fost reţinută 
pe  stradă de  către  4  poliţişti  în  civil,  îmbarcată  într-o  maşină şi  transportată  într-o  direcţie 
necunoscută. Petru Terguţă, angajat al postului „TV 7” şi corespondent al postului TV românesc 
„Antena 3”, cameramanul Dan Niţescu, asistentul de imagine Victor Alexandru au fost hărţuiţi 
şi ameninţaţi de către organele de securitate şi în final au decis să părăsească R. Moldova. Doru 
Dendiu,  corespondent  al  postului  public  românesc  „TVR”,  şi  Ion Terguţa  (fratele  lui  Petru 
Terguţa), care a rămas la Chişinău pentru a relata pentru „Antena 3”, au fost reţinuţi 6 ore la 
Departamentul Servicii Operative al Ministerului Afacerilor Interne. 

16 aprilie – editorul ziarului de limba rusă „SP” din Bălţi, Slava Perunov, a fost ameninţat 
cu moartea într-un mesaj plasat la un articol al său publicat în versiunea electronică a gazetei. 

24 aprilie – trei ziare independente, „Timpul de dimineaţă”, „Jurnal de Chişinău” şi „Ziarul 
de Gardă”, au fost somate de MAI să divulge numele surselor confidenţiale pe care le-au citat în 
materiale şi să nu publice mărturiile despre torturile şi brutalităţile comise de poliţie faţă de 
arestaţi în timpul şi după evenimentele din 7 aprilie. 

Îngrădirea accesului la informaţie 

8  aprilie –  doi  distribuitori  de  servicii  (SUN  TV  şi  ARAX  TV)  au  sistat  retransmisia 
posturilor româneşti de televiziune. 

8 aprilie  – administratorii  portalului  informaţional  „Unimedia” au constatat  că serverul 
portalului a fost atacat de mai multe ori. 

9 aprilie – cunoscutul portal Facebook.com, precum şi reţeaua socială Odnoklassniki.ru au 
devenit inaccesibile pentru utilizatorii din R. Moldova.

10 aprilie  – site-urile „Unimedia”,  „Jurnal de Chişinău”, „Jurnal  TV”, „PRO TV” nu au 
putut fi accesate. 

18



Centrul pentru Jurnalism Independent

14 aprilie – Ministerul Afacerilor Interne nu a permis reporterilor „PRO TV Chişinău” să se 
documenteze asupra stării de sănătate a poliţiştilor răniţi în urma violenţelor din 7 aprilie, care 
au fost internaţi în spital. 

Alte cazuri de violare a libertăţii presei 

La 31 ianuarie, serverul portalului de ştiri „Unimedia” (www.unimedia.md) a fost atacat 
de persoane necunoscute din afara R. Moldova. 

La 3 februarie, unul dintre carabinierii care păzeau sediul MAI a deteriorat parţial camera 
unui cameraman de la „Jurnal TV”, cerându-i să nu filmeze „pentru că nu-i voie”. 

La 26 mai, unei echipe de jurnalişti de la „Jurnal TV” i s-a interzis accesul la o conferinţă de 
presă, care a avut loc în sediul MAI. 

La 24 iunie, preşedintele Vladimir Voronin, liderul PCRM, a acuzat cotidianul „Timpul de 
dimineaţă” că ar fi chemat la vărsare de sânge după alegerile parlamentare din 5 aprilie, iar 
Grigore Petrenco,  membru PCRM, a acuzat  postul  de radio „Vocea Basarabiei”,  publicaţiile 
„Timpul de dimineaţă” şi „Ziarul de Gardă” că ar promova idei extremiste şi xenofobe. 

La  29  iunie,  Procuratura  mun.  Chişinău  a  sesizat  Întreprinderea  de  Stat  „MoldData” 
despre plasarea pe site-ul „Unimedia”, la 6 aprilie 2009, de către vizitatori a unor comentarii 
care „defăimează R. Moldova, cheamă la violenţă şi dezordini în masă”, acestea reprezentând 
„chemări publice la răsturnarea şi schimbarea prin violenţă a orânduirii constituţionale în R. 
Moldova”. 

La 10 august, responsabili de la MAI au restricţionat accesul unei echipe a postului „Jurnal 
TV” la masa rotundă „Conlucrarea poliţiei  cu societatea civilă  în vederea menţinerii  ordinii 
publice”, desfăşurată în sediul ministerului. 

La 18 august, unei echipe de jurnalişti de la „Jurnal TV” i s-a interzis să participe la o 
conferinţă de presă, desfăşurată la MAI. 

La 2 octombrie, în oraşul Ceadâr Lunga a fost incendiat microbuzul închiriat de redacţia 
ziarului „Ceas pik” („Ora de vârf”). 

La  14  octombrie,  a  fost  suspendată  emisiunea  „Ghid  european”,  realizată  la  „Radio 
Moldova” de jurnalistul Eduard Maceac, căruia i s-a retras acreditarea în Parlament, întrucât nu 
şi-a anunţat şefii că protagonistul emisiunii din 12 octombrie va fi speakerul Mihai Ghimpu. 

La 20 octombrie, postul de radio „Antena C” a fost ţinta unei ameninţări cu bombă, care s-
a dovedit a fi falsă. 

La  23  noiembrie,  un  hacker  a  plasat  pe  site-ul  „Ziarului  de  Gardă”  (www.zdg.md)  o 
imagine neautorizată, însoţită de un mesaj agresiv. Atât arhiva, cât şi alte pagini nu au putut fi 
accesate timp o zi. 

La 4 decembrie, o instanţă de judecată din Chişinău a obligat redacţia ziarului „Flux” să 
achite despăgubiri morale, în sumă de 100 mii lei, deputatului Ion Pleşca (AMN). 

La 14 decembrie,  reporterii  „Ziarului  de Gardă”,  care au efectuat o investigaţie  despre 
corupţia de la întreprinderea Calea Ferată din Moldova, precum şi informatorii acestora au fost 
intimidaţi şi ameninţaţi de persoane necunoscute. 

19



Centrul pentru Jurnalism Independent

Presa la CEDO 

În anul 2009, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CtEDO) a găsită vinovată Republica 
Moldova de violarea articolului 10 al Convenţiei în două cauze, în care este implicată presa: 
„Manole şi alţii vs. Moldova” şi „Flux (nr.7) vs. Moldova”. Alte două cazuri la CtEDO, în care 
reclamanţii sunt jurnalişti, care au fost comunicate Guvernului R. Moldova în 2009, constituie 
„Avram şi alţii vs. Moldova” şi „Fusu vs. Moldova”. 

În hotărârea privind cauza „Manole şi altii vs. R. Moldova” CtEDO a constatat existenţa 
cenzurii la radiodifuzorul public Compania „Teleradio-Moldova” după instalarea la putere, în 
2001,  a  PCRM. Curtea  a  conchis  că  în  perioada 2001-2006 a existat  o tendinţă de  reflectare 
pozitivă  a  activităţilor  Preşedintelui  şi  Guvernului  în  cadrul  buletinelor  de  ştiri  şi  al  altor 
emisiuni, fără a oferi acces reprezentanţilor partidelor de opoziţie pentru a-şi exprima opiniile. 
Mai mult ca atât, Curtea a notat că există probe ale unei politici de cenzurare a discuţiilor sau 
menţionării unor anumite subiecte, pe motiv că acestea au fost considerate sensibile din punct 
de vedere politic sau că făceau o imagine proastă Guvernului. Astfel, Curtea a considerat că 
reclamanţii, în calitate de jurnalişti, editori şi producători la TVM, trebuia să fi fost afectaţi în 
urma acestor politici. Prin urmare, ea a constatat că a existat o ingerinţă continuă în drepturile 
reclamanţilor la libertatea de exprimare pe toată durata de timp relevantă. În concluzie, având 
în vedere în special monopolul virtual al TVM în Moldova, Curtea a constatat că autorităţile de 
stat nu şi-au îndeplinit obligaţia de asigura accesul publicului, prin intermediul televiziunii şi 
radioului, la informaţie imparţială şi corectă, precum şi la o diversitate de opinii şi comentarii. 
Pe  durata  de  timp  relevantă,  cadrul  legislativ  era  viciat,  deoarece  nu  prevedea  suficiente 
garanţii împotriva controlului administraţiei TVM şi, prin urmare, asupra politicii editoriale, de 
către  organul  politic  al  Guvernului.  Reclamanţi  în  această  cauză  au  fost  jurnaliştii  de  la 
„Teleradio-Moldova”:  Larisa  Manole,  Corina  Fusu,  Mircea  Surdu,  Dinu  Rusnac,  Viorica 
Cucereanu-Bogatu, Angela Aramă-Leahu, Ludmila Vasilache, Leonid Melnic şi Diana Donică. 

În cauza „Flux (nr.7)” Moldova a fost găsită vinovată de violarea articolului  10 pentru 
sancţionarea la nivel naţional a ziarului pentru defăimare. Reclamantul, ziarul Flux, a publicat 
în  2004  un  articol  intitulat  „Încă  patru  comunişti  s-au  pricopsit  cu  case  din  banii  noştri”. 
Judecătoria Buiucani a admis integral cererea de chemare în judecată a lui Victor Stepaniuc 
(membru PCRM), constatând că pasajul relevant nu corespundea realităţii şi era defăimător. 
Instanţa a obligat ziarul  să publice o dezminţire şi  să plătească 30 de mii  de lei  cu titlu de 
prejudiciu moral. Curtea a amintit: ca parte a rolului său de „câine de pază public”, relatarea de 
către media despre „poveşti” sau „zvonuri” care provin de la alte persoane decât reclamantul, 
trebuie protejată, dacă acestea nu sunt complet lipsite de temei. Luând în considerare buna-
credinţă a ziarului în relatarea chestiunilor de interes public şi lipsa de detalii despre modul în 
care banii publici au fost cheltuiţi de Guvern, Curtea a considerat că ingerinţa în exercitarea de 
către ziarul reclamant a dreptului la libertatea de exprimare nu a fost „necesară într-o societate 
democratică”. 

20



Centrul pentru Jurnalism Independent

Anul 2009 în Transnistria57 s-a remarcat prin evenimente publice cu rezonanţă, fapt care, 
evident,  a  impulsionat  activitatea  instituţiilor  mass-media,  conducând  la  publicarea  multor 
materiale interesante. Însă normele de drept, consacrate de Constituţie şi alte acte normative, 
care  garantează  accesul  la  informaţie,  libertatea  de  exprimare  şi  respectarea  dreptului 
cetăţenilor de a primi informaţii veridice, de fapt, nu au funcţionat. 

Ianuarie. Locuitorii regiunii transnistrene au devenit victime ale «războiului gazelor» între 
Rusia  şi  Ucraina.  Autorităţile  autoproclamatei  republici  n-au dat  publicităţii  datele  veridice 
privind rezervele  de  gaze  în Transnistria.  Având încredere  în  informaţia  difuzată  de mass-
media locală, populaţia, care în ultimii 10 ani a beneficiat de încălzirea cu gaze naturale, era 
sigură că Transnistria dispune de suficiente rezerve de gaze. Ca urmare a dezinformării, la care 
s-au dedat autorităţile şi presa locală, oamenii, care cu câteva zile înainte de sistarea livrării 
gazelor  către  populaţie  ar  fi  putut  procura combustibil  (lemne,  cărbune),  au fost  nevoiţi  să 
îndure frigul. Odată cu acutizarea crizei gazelor, informaţia veridică a devenit mai accesibilă, 
însă de frica intimidărilor şi persecuţiilor multe instituţii mass-media nu au avut curajul să facă 
publice  încălcările  comise  la  livrarea  gratuită  a  lemnelor  către  pensionari  şi  populaţia  din 
localităţile rurale. 

Criza economică mondială şi sistarea livrării gazelor au afectat simţitor întreprinderile din 
regiunea transnistreană. Majoritatea întreprinderilor au staţionat, iar lucrătorii au fost nevoiţi 
să-şi ia concedii neplătite. A fost imposibil să aflăm din prima sursă date cu privire la numărul 
persoanelor concediate, salariile neachitate, respectarea legislaţiei muncii. Organele abilitate să 
exercite  controlul  în  acest  domeniu,  invocând diverse  scuze,  au refuzat  să  ofere  informaţii. 
Lipsa de cooperare a instituţiilor publice din regiune cu mass-media nu pare a fi o excepţie, 
jurnaliştii declarând că acest lucru a devenit o normă. 

Februarie.  Descinderea  forţelor  de  ordine  la  reprezentanţa  regională  a  Agenţiei 
informaţionale ruseşti „Regnum”. 

Conflictul  a  început  cu  ignorarea  cererii  oficiale  a  corespondentului  agenţiei,  adresată 
băncii regionale, prin care se solicitau informaţii despre consecinţele crizei financiare mondiale 
asupra dinamicii şi volumului transferurilor băneşti în regiunea transnistreană. După expirarea 
termenului  prevăzut  de  legislaţie  pentru  oferirea  informaţiilor  –  10  zile,  jurnalistul  a  fost 
anunţat  că va primi  răspuns la  cererea sa în ianuarie  2009,  care apoi  a  fost  amânat pentru 
februarie.  La  12  februarie  vicepreşedintele  băncii  l-a  anunţat  că  răspunsul  este  gata,  însă 
«preşedintele  băncii,  O.  Ionova,  a  interzis  să  fie  comunicat».  Agenţia  a  publicat  răspunsul 
vicepreşedintelui băncii. Autorităţile transnistrene au calificat fapta jurnalistului ca o sfidare.  

La 2 februarie, ministerul afacerilor externe al autoproclamatei republici transnistrene a 
învinuit  Agenţia  informaţională  „Regnum” de "destabilizarea  situaţiei  politice  din regiune". 
Reacţia redactorului-şef al  Reprezentanţei occidentale a Agenţiei  informaţionale  „Regnum”, 
Serghei  Kolerov,  la  acest  material  a  fost  următoarea:  "Sindromul  Stockholm:  consecinţele 
regionale  ale  "războiului  gazelor"  între  Rusia  şi  Ucraina" 
(http://www.regnum.ru/news/1118061.html).

La 7 februarie, ministerul securităţii de stat al autoproclamatei republici a iniţiat un dosar 
penal în temeiul p.2 al art.276 al Codului penal al Transnistriei: „apeluri publice cu utilizarea 

57 Elaborat în baza informaţiilor din surse deschise şi discuţii cu jurnaliştii de către Elena Kalinichenko, jurnalistă din Transnistria.

21

IV. Libertatea presei în Transnistria



Centrul pentru Jurnalism Independent

organelor mass-media la răsturnarea puterii  de stat şi  schimbarea prin violenţă a orânduirii 
constituţionale din regiune”. 

La 10 februarie, agenţii de securitate au efectuat o percheziţie în fostul oficiu al Agenţiei 
informaţionale  „Regnum”  din  Tiraspol  şi  au  sechestrat  bunurile  ce  aparţineau   redacţiei  şi 
angajaţilor revistei camerei de comerţ şi industrie a regiunii transnistrene "Partner", neştiind că 
agenţia şi-a schimbat oficiul.  Agenţii au declarat că „efectuează acţiuni de anchetă în cadrul 
dosarului  penal  intentat  Agenţiei  informaţionale  „Regnum”  şi  au  prezentat  "mandatul  de 
percheziţie".  În  urma  acestei  intervenţii  au  fost  sechestrate  două  procesoare,  agende  şi 
documente care aparţineau redacţiei revistei "Partner". Argumentele colaboratorilor redacţiei că 
obiectele sechestrate constituie proprietatea camerei de comerţ şi industrie au fost ignorate. 

Din cauza persecuţiilor jurnalistul regional  al  Agenţiei  informaţionale „Regnum” a fost 
nevoit să plece din Transnistria. Rudele refuză să spună unde a plecat, pentru că le este frică de 
autorităţile transnistrene. 

Nu  doar  instituţiile  publice,  dar  şi  organizaţiile  neguvernamentale  refuză  să  ofere 
informaţii. De exemplu, un corespondent al ziarului «Profsoiuznîe Vesti» a încercat să afle, cum 
cetăţenii  Federaţiei  Ruse  căsătoriţi,  care  locuiesc  pe  teritoriul  Transnistriei,  pot  primi 
indemnizaţia  oferită  de  către  Rusia  pentru  susţinerea  copiilor.  Şeful  comunităţii  ruseşti 
«Dobrînea» din Tighina a refuzat să ofere această informaţie,  propunându-i cititorului  să se 
adreseze direct  comunităţii.  Pentru a obţine această informaţie  urmează a fi  plătită  o sumă 
importantă. 

 
Martie. Au fost reluate negocierile dintre Chişinău şi Tiraspol. La 18 martie la Moscova s-a 

desfăşurat întâlnirea tripartită a preşedinţilor Rusiei, Moldovei şi al autoproclamatei republici 
transnistrene.  Întâlnirea  la  Tiraspol  dintre  Vladimir  Voronin  şi  Igor  Smirnov,  care  a  fost 
planificată, nu a avut loc. Zădărnicirea acestei întrevederi a fost pe larg mediatizată în mass-
media  regională.  De  data  aceasta  reprezentanţii  oficiali  ai  Transnistriei  au  oferit  multiple 
interviuri şi comentarii. 

În această lună autorităţile au revenit la problema postului de stat «Radio Pridnestrovia», 
care rămăsese fără oficiu. În 2008, echipa de creaţie a postului «Radio Pridnestrovia» a refuzat 
să  semneze  actul  de  transferare  a  postului  în  subordinea  ministrului  informaţiei  şi 
telecomunicaţiilor de la Tiraspol şi să devină, astfel, organ mass-media departamental. Acest 
post  de  radio  a  fost  fondat  de  către  sovietul  suprem  şi  liderul  autoproclamatei  republici 
transnistrene. Creat pe principii de paritate, «Radio Pridnestrovia» avea misiunea de a informa 
populaţia  despre  activitatea  autorităţilor  administraţiei  publice  regionale.  Administraţia,  în 
persoana ministrului  informaţiei  şi  telecomunicaţiilor,  în mod unilateral,  prin exercitarea de 
presiuni  asupra  angajaţilor,  a  încercat  să  colecteze  semnături  pentru  schimbarea  formei  de 
proprietate şi transferarea radiodifuzorului în subordinea sa. Jurnaliştii nu au fost de acord, 
apărându-şi  dreptul  la  promovarea  unei  politici  editoriale  echilibrate,  înfruntând  opoziţia 
administraţiei, care nu vroia să rateze, în pragul unui an electoral, o sursă de informare atât de 
importantă. Conflictul s-a aplanat într-o oarecare măsură, însă nu a fost soluţionat definitiv. 

Aprilie. Până în aprilie, şedinţele consiliului orăşenesc Dubăsari erau transmise în direct. 
Fără a ţine cont de opinia radioascultătorilor, Consiliul orăşenesc a adoptat decizia unilaterală 
de a oferi populaţiei doar relatări înregistrările. Astfel, populaţia a fost privată de dreptul de 
acces liber la informaţia deplină privind activitatea şi dările de seamă ale autorităţilor publice 
locale.   

Mai. Prin decizia ministrului informaţiei şi telecomunicaţiilor al autoproclamatei republici 
transnistrene,  coordonată  cu  ministerul  afacerilor  externe  al  acestei  regiuni,  a  fost  refuzată 

22



Centrul pentru Jurnalism Independent

acreditarea pentru anul 2009 a corespondentului ziarului rusesc «Pravda» în Transnistria, Lev 
Leonov. 

În  declaraţia  specială  a  autorităţilor  transnistrene  se  menţionează  că  pe  parcursul  mai 
multor ani Leonov, în publicaţiile sale, a încercat să prezinte autorităţile transnistrene ca un 
«regim imoral», numind conducătorii acestei regiuni «o adunătură de nemernici» şi «juntă», iar 
materialele sale sunt publicate în ziarul «Pravda» indiferent de faptul dacă este sau nu acreditat. 

În  replica  sa  la  această  decizie,  publicată  în  presa  transnistreană,  Leonov  a  numit 
ministerul afacerilor externe al regiunii «un minister al cenzurii», învinuind angajaţii acestuia 
de «control prealabil asupra orientării publicaţiei şi creaţiei jurnalistului». 

«Refuzul de a acredita anumiţi jurnalişti sau chiar expulzarea acestora constituie o practică 
normală în orice ţară,  care doreşte să se apere de acţiunile ce prejudiciază interesele sale şi 
ameninţă securitatea ţării», – a declarat reprezentantul ministerului, menţionând în special că, 
dacă activitatea corespondentului ziarului  «Pravda»,  care «critică cu regularitate  conducerea 
republicii» şi «pune la îndoială însăşi legitimitatea existenţei republicii transnistrene», ar fi fost 
supusă cenzurii din partea autorităţilor transnistrene, «puţin probabil ca asemenea exprimare 
liberă a opiniei jurnalistice să fi fost posibilă». 

Iunie.  O  nouă  escaladare  a  conflictului  dintre  executiv  şi  legislativ.  De  data  aceasta 
subiectele pe larg dezbătute au fost spaţiul şi timpul de antenă, oferite de către mass-media de 
stat celor două puteri. Reprezentanţii legislativului au contestat faptul că materialele serviciului 
de presă al sovietului suprem din autoproclamata republică sunt scurtate şi supuse cenzurii, 
ceea ce duce la  pierderea adevăratului sens al acestora. Ca răspuns, reprezentanţii executivului 
au stăruit asupra faptului ca redacţiile ziarelor, posturilor de radio şi TV să redacteze ele înseşi 
şi să decidă asupra spaţiului şi grilei de emisie, oferind prioritate celor care se pronunţau în 
favoarea  liderului  transnistrean.  Replicile  şi  învinuirile  reciproce  erau făcute  prin  declaraţii 
oficiale şi adresări, fapt ce a diminuat încrederea publicului în mass-media de stat. 

Iulie. Pentru prima dată pe parcursul celor 19 ani de existenţă a autoproclamatei republici 
transnistrene, E. Şevciuk (preşedintele parlamentului) a demisionat. În cuvântul său el a criticat 
dur preşedintele  regiunii  transnistrene şi  anturajul  acestuia.  Evenimentul  a  bulversat  opinia 
publică, pentru că anterior nimeni nu s-a încumetat să critice atât de drastic puterea, oamenilor 
fiindu-le  frică de persecuţii.  Este  simptomatic  faptul  că mass-media  de stat  nu a menţionat 
cuvântarea lui Şevciuk, ci doar demisia acestuia. 

August.  Vicepreşedintele  sovietului  suprem  al  autoproclamatei  republici  transnistrene, 
Anatoli Kaminski, şi soţia sa încă în luna iunie au depus plângere la judecătoria municipală din 
Tiraspol privind lezarea onoarei şi demnităţii.  În opinia reclamanţilor,  la 16 iunie, în cadrul 
programului  informativ  «Deni»  (Ziua),  difuzat  de  către   postul  „Pervîi  respublikanskii 
telekanal”, au fost diseminate afirmaţii neveridice, care le-au lezat onoarea şi demnitatea. În 
august judecătoria municipală din Tiraspol a admis parţial cererea de chemare în judecată şi a 
emis  hotărârea  prin  care  a  obligat  pârâţii  să  pună  pe  post  o  dezminţire  a  informaţiilor 
comunicate în cadrul programului  din 16 iunie şi a dispus încasarea în favoarea lui Anatoli 
Kaminski,  de la postul  de televiziune,  a 10 000 de ruble cu titlu de prejudiciu moral,  de la 
Vladimir Voievodin – 1 000 ruble şi de la Ivan Torgan – 2 000 ruble. Pârâţii, nefiind de acord cu 
această hotărâre,  au depus apel şi  recurs,  însă instanţa a menţinut hotărârea emisă de către 
prima instanţă de judecată.  

Septembrie. La 15 iulie 2009, Aleksandr Radcenko, cofondatorul ziarului «Celovek i ego 
prava» (Omul şi drepturile sale), a trimis, în numele Partidului Social-Democrat al Transnistriei, 

23



Centrul pentru Jurnalism Independent

o  scrisoare  deschisă  preşedintelui  autoproclamatei  republici.  Acesta,  conform  Legii  privind 
petiţiile cetăţenilor, era obligat să-i răspundă în termen de o lună.  

 
Răspunsul a venit peste două luni. Scrisoarea primită nu conţinea răspunsuri la întrebările 

adresate. Era pur şi simplu un răspuns formal. Radcenko a depus o plângere la judecătoria 
municipală din Tiraspol privind acţiunile nelegitime ale persoanelor oficiale. Instanţa a dispus 
că emiterea  unui  răspuns  în  scris,  chiar  dacă acesta  nu se  referă  la  fondul  cererii,  satisface 
cerinţele legii. Reclamantul a contestat hotărârea judecătoriei municipale din Tiraspol la Curtea 
Supremă  din  Transnistria.  Colegiul  civil  al  Curţii  Supreme  a  examinat  cererea  şi  a  dispus 
menţinerea hotărârii emise de către judecătoria municipală din Tiraspol. 

Confruntările dintre liderul autoproclamatei republici şi sovietul suprem s-au transformat 
într-un adevărat război informaţional.  Fostul preşedinte al parlamentului  care a demisionat, 
Evgheni Şevciuk, deţinând în continuare statutul de deputat al sovietului suprem, a continuat 
să  conducă  forţele  parlamentare  majoritare  –  partidul  «Obnovlenie».  Însă  «Pervîi 
respublikanskii  telekanal»  a  refuzat  să  difuzeze  materialele  despre  activitatea  partidului  în 
cadrul  relaţiilor  interparlamentare.  De  multe  ori  filmările  serviciului  de  presă  al  sovietului 
suprem despre acţiunile cu participarea conducerii partidului "Obnovlenie" erau suprimate de 
către acest post de televiziune.  

În septembrie, în regiune a fost înregistrat primul deces din cauza gripei pandemice А 
(H1N1).  Lucrătorii  spitalului  clinic,  în  mod intenţionat,  n-au relatat  despre  cel  de-al  doilea 
deces,  victima  fiind  o  tânără  de  20  ani.   Doar  când  informaţia  a  ajuns  pe  mâna  presei, 
autorităţile au creat o comisie specială de anchetare a acestui caz, care nu a negat că, atunci când 
pacienta  s-a  adresat  pentru  prima dată la  instituţia  medico-sanitară,  i  s-a  refuzat  acordarea 
asistenţei  medicale urgente. 

Octombrie.  Aleksandr Kretinin,  ziarist  la gazeta municipală din Tighina,  l-a acţionat în 
justiţie pentru lezarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale pe preşedintele sovietului 
suprem, Leonid Tkaciuk,  unul  dintre cofondatorii  publicaţiei,  care l-a  învinuit  pe ziarist  de 
scrierea unui «articol la comandă». Acest articol relata despre un caz, examinat de către instanţa 
de judecată, privind legitimitatea încasării de mai multe ori a taxei de vânzare. Încă nu a fost 
adoptată o hotărâre definitivă în această cauză, însă, experţii media consideră că ţinând cont de 
subordonarea de facto a instanţelor de judecată puterii,  este puţin probabil că va fi emisă o 
hotărâre judecătorească imparţială. 

În luna noiembrie jurnaliştii  şi  populaţia s-au convins încă o dată că vorbele şi  faptele 
autorităţilor  nu  coincid.  Ministrul  economiei,  care  până  atunci  declarase  în  mass-media  că 
tarifele la serviciile comunale în anul 2009 nu vor fi majorate, din nou a dezinformat publicul. 
Începând cu luna noiembrie, preţurile la aceste servicii s-au majorat în medie cu 7,5%. Jurnaliştii 
nu au putut obţine răspuns la întrebarea: «De ce este încălcată legea care prevede majorarea 
tarifelor doar o dată în an?», întrucât invitaţia şi admiterea reprezentanţilor instituţiilor mass-
media la conferinţa de presă susţinută de către ministrul economiei a fost făcută selectiv. Mass-
media de stat a avut acces la ministrul economiei, iar pentru cele private şi străine el n-a fost 
disponibil. 

Luna  decembrie  nu  a  adus  schimbări  surprinzătoare.  A  fost  o  lună  de  totalizare  a 
rezultatelor  anuale.  Jurnaliştii  activi  şi-au  îndemnat  colegii  să-şi  unească  forţele  pentru  a 
reanima Uniunea Jurnaliştilor  din  Transnistria,  care  de  câţiva  ani  vegetează şi  este  absolut 
inertă. Prima întrunire a fost preconizată pentru luna ianuarie 2010. 

Mass-media  din  regiunea  transnistreană  în  raport  cu  alegerile  pentru  Parlamentul 
Republicii Moldova şi protestele din aprilie 2009 

24



Centrul pentru Jurnalism Independent

După  cum  rezultă  din  analiza  efectuată,  evenimentele  electorale  din  Moldova  nu  au 
constituit  subiecte  importante  pentru  mass-media  regională.  Mass-media  de  stat  a  publicat 
post-factum informaţii pentru a convinge publicul local că orice putere politică în Moldova este 
«agresivă»  faţă  de  regimul  din  Transnistria.  Ziarul  «Pridnestrovie»,  utilizând  metode 
propagandistice, le-a insuflat analiştilor locali (despre activitatea profesională a cărora se ştie 
puţin) că Moldova va fi subjugată de România, iar locuitorii Transnistriei, în cazul unirii, riscă 
să-şi piardă propria identitate sau, şi mai rău, să se transforme în forţă de muncă lipsită de orice 
drepturi. 

Reprezentanţele regionale ale agenţiilor informaţionale străine au reflectat evenimentele 
din aprilie ce au avut loc la Chişinău suficient de obiectiv şi echilibrat. În particular, Agenţia 
informaţională  «Novîi  reghion»  a  publicat  o  serie  de  reportaje  şi  fotografii  de  la  locul 
desfăşurării  evenimentelor.  Agenţia  informaţională  „Regnum”  a  oferit  un  număr  mare  de 
publicaţii  cu caracter informativ  şi  analitic.  Agenţia informaţională transnistreană «Lenta» a 
preluat materiale la această temă de pe site-urile agenţiilor din Moldova, Rusia şi Ucraina. 

Care sunt impedimentele cu care se confruntă jurnaliştii  din regiunea transnistreană în 
exercitarea obligaţiilor profesionale? 

1. Refuzul autorităţilor de a oferi  informaţii.  Deşi obligate prin lege să ofere informaţia 
solicitată, autorităţile se eschivează, invocând diverse pretexte, sau întârzie intenţionat să pună 
informaţia la dispoziţia solicitantului până aceasta îşi pierde actualitatea. 

2. Refuzul funcţionarilor publici de a vorbi cu presa, dacă nu au primit un ordin clar în 
acest sens de la şefii lor.  

3. Deseori, la cererea scrisă, prin care se solicită informaţii concrete, se oferă un răspuns 
formal. Astfel, legea este respectată formal, iar informaţia – tăinuită. 

4. Sub  pretextul  păstrării  secretului  comercial,  sunt  tăinuite  documente  cu  privire  la 
activitatea şi utilizarea fondurilor bugetare de către organele administraţiei publice, fapt interzis 
de lege. 

5. Este extrem de dificil, aproape imposibil, de a publica investigaţii jurnalistice. Având în 
vedere dependenţa instanţelor judecătoreşti faţă de putere, publicaţiile riscă să fie suspendate 
sau să fie falimentate.  

6. Autocenzura  este  un  lucru  firesc  pentru  jurnalişti.  Scrierea  unui  material  care  nu 
corespunde politicii editoriale a publicaţiei poate duce la concedierea jurnalistului. Având în 
vedere numărul redus al mijloacelor de informare în masă şi piaţa limitată a locurilor de muncă, 
cei «indezirabili» riscă să nu se poată angaja.  

După  cum  am  fost  informaţi  de  cancelaria  Delegatului  pentru  drepturile  omului  şi 
procuratura regiunii Transnistrene, pe parcursul anului trecut jurnaliştii nu au depus la aceste 
organe  nici  o  cerere,  plângere  sau  adresare  privind  încălcarea  drepturilor  lor  profesionale, 
refuzarea  accesului  la  informaţie,  acţiuni  nelegitime  din  partea  conducerii  publicaţiei  sau 
exercitarea de presiuni din partea autorităţilor. 

25



Centrul pentru Jurnalism Independent

Concluzia generală a prezentului raport este că situaţia presei s-a înrăutăţit considerabil în 
prima jumătate  a  anului  2009.  În  această  perioadă  au avut  loc  multiple  încălcări  grave  ale 
drepturilor jurnaliştilor. Mai mult de 60 de jurnalişti din ţară şi străinătate au devenit victime 
ale abuzurilor sau ignoranţei autorităţilor publice. Opt instituţii media au fost supuse în mod 
constant intimidărilor, ameninţărilor şi tratamentului discriminatoriu, 33 de jurnalişti străini au 
fost reţinuţi, interogaţi, expulzaţi sau li s-a interzis accesul în R. Moldova. 

În anul de referinţă jurnaliştii şi-au exercitat activitatea în condiţii dificile şi periculoase 
pentru  viaţă  şi  degradante  din  perspectiva  rolului  lor  în  societate,  devenind  ţinta  multor 
atacuri. S-a adâncit sciziunea dintre instituţiile media care s-au aflat pe baricade şi cele care au 
fost folosite în calitate de „proiectil”. 

Totuşi, în ultimele luni ale anului 2009 piaţa media din Moldova a intrat într-un proces 
firesc de democratizare,  au loc reforme importante,  ia  naştere o concurenţă sănătoasă între 
instituţiile media, se creează un climat favorabil afacerilor de media. 

De asemenea, în anul 2009 a început reforma în audiovizualul public. La sfârşit de an la 
Compania „Teleradio-Moldova” s-au produs schimbări semnificative, care vor continua în anul 
2010. Se poate afirma că radiodifuzorul public naţional a deschis un nou capitol în istoria sa – 
cel de transformare într-un serviciu public, echidistant şi credibil. 

Anul 2010 va fi  un an de încercare pentru presa scrisă,  dar şi  pentru celelalte instituţii 
media, datorită condiţiilor noi şi exigenţelor pe care le impune concurenţa.  

26

V. Concluzii şi prognoze pentru anul 2010


